Hej,

Ska byta strömbrytare i hela huset som är från 1920-talet. Har inte en aning om när det har byts innan osv.

Bifogar bilder. Problemet jag har är att jag vet inte hur det ska kopplas in i de nya.
Kommer fota den första jag tänkt byta och även strömbrytaren så är det möjligt jag uppdaterar med fler bilder och frågor när jag kommer vidare.

Tänker första bild och fråga kanske löser mina framtida byten :)

Tacksam för svar, väl mött.
 
  • Gammal strömbrytare monterad i vägg, synliga ledningar, behöver byte och installation av ny.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en gammal strömbrytare från 1920-talet med synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytareinstallation med gammal eldragning och demonterad brytare, i ett hus från 1920-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att skaffa en multimeter och mäta vad du har i sladdarna och var de tar vägen.

Kostar inte många kronor idag och man har mycket nytta av den.
 
  • Gilla
hemmabyggaren91
  • Laddar…
Är inte elektriker så kommer inte ge några expertråd, gissar att behöriga här på forat bara kommer avråda från kontakt. Ser annars enkelt ut att exakt kopiera dragningen nu när du har foto och allt. Fk-trådarna ser ut att vara av nyare kvalitet. Fick själv byta alla trådar då de började smula i isolerande ytterhöljet
 
  • Gilla
hemmabyggaren91
  • Laddar…
Här är den nya som ska kopplas in.
 
  • Ny Wi-Fi Smart Switch omonterad med anslutningsterminaler och teknisk specifikation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Börja med att skaffa en multimeter och mäta vad du har i sladdarna och var de tar vägen.

Kostar inte många kronor idag och man har mycket nytta av den.
Hej,

Tack för svar. Har en på jobb, kollar imorgon och återkommer med var den visar.
 
Realvamos Realvamos skrev:
Är inte elektriker så kommer inte ge några expertråd, gissar att behöriga här på forat bara kommer avråda från kontakt. Ser annars enkelt ut att exakt kopiera dragningen nu när du har foto och allt. Fk-trådarna ser ut att vara av nyare kvalitet. Fick själv byta alla trådar då de började smula i isolerande ytterhöljet
Hej,

Tack för svar. Borde kanske vara lätt trots allt då. Vi får se :)
 
Du har ett infästningsproblem iom nya saknar gripklor.
 
Nya har en nolla med, tycks saknas i gamla
 
H håbbe1961 skrev:
Nya har en nolla med, tycks saknas i gamla
Ser ut som det finns en nolla i dosan eller ser jag fel?
 
Realvamos Realvamos skrev:
Du har ett infästningsproblem iom nya saknar gripklor.
Infästning får jag bara se till att lösa om det går att få rätt på installation av nya strömbrytare. Skulle något av det vara för stora bekymmer sätter jag dit det gamla möget igen.
 
K Kane skrev:
Ser ut som det finns en nolla i dosan eller ser jag fel?
Svarar er båda här. Nolla finns inte i dosan och måste man ha nolla i strömbrytaren? Går fort att dra fram så inga större bekymmer egentligen.
 
Strömbrytare behöver ingen nolla. Men din burk är ju aktiv, då behöver den ju egen matning.
 
H hemmabyggaren91 skrev:
Svarar er båda här. Nolla finns inte i dosan och måste man ha nolla i strömbrytaren? Går fort att dra fram så inga större bekymmer egentligen.
Ja du måste ha nolla.
 
D Daniel 109 skrev:
Strömbrytare behöver ingen nolla. Men din burk är ju aktiv, då behöver den ju egen matning.
Utveckla gärna, hänger inte med :)
 
H hemmabyggaren91 skrev:
Svarar er båda här. Nolla finns inte i dosan och måste man ha nolla i strömbrytaren? Går fort att dra fram så inga större bekymmer egentligen.
I din tredje bild i första inlägget, vad är det för kabel längst in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.