Hej!
Jag tänkte höra här på forumet om det finns någon som på egen hand bytt sitt FTX köks aggregat (minimaster el liknande)?
Är lite nyfiken på svårighetsgraden.

Jag har idag ett Bacho minimaster ACF aggregat (32 år gammalt) som jag skall byta ut mot ett Fläktgroup/Fläktwoods RDKS aggregat.
Det nya aggregatet skall sitta på mer eller mindre exakt samma plats som tidigare och min förhoppning är att jag skall kunna koppla in befintliga rördragningar med mindre modifikation.
Om jag förstått saken rätt sår är sitter kopplingarna på samma plats på de nya aggregaten.
Kommer ta in elektriker för el och ventilationsfirma för injustering av luftflöden.

Är det någon som har några tips på saker att tänka på?
Bör jag byta ut några böjar?

Tack på förhand
 
  • Gammalt ventilationssystem med synliga isolerade rör ovanför köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör av olika material och dimensioner ovanför ett vitt köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Har inte bytt ftx, men monterat nytt ventaggregat. Det är enkelt att anpassa spirorör, och vill man inte jobba med fasta rör så kan man använda sig av flexibel slang (finns sådan som är ljuddämpad).

Flexibel slang har mer luftmotstånd, så man får använda den med lite förstånd.

Det var ungefär 4 gånger så dyrt på bauhaus som nätet (soliduct, luftbutiken).
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej,

Jag och några grannar har precis ersatt Bahco Minimaster årsm -88 med Fläktgroups RDKS. Det var inte några större problem men kräver lite inläsning på monteringsanvisningen så att du inte missar något moment. Framförallt så kan det bli besvärligt att använda vinklar och rör av spiro-modell om det inte finns utrymme för att att röra rören upp, ner eller i sidled. Då är flexslangar att föredra.

Några saker att vara noggrann med:

Köp "rätt" aggregat som passar till nuvarande rördragning. Det finns för kalluft höger eller kalluft vänster. De klädda/isolerade rören som du ser på bilden är rör som har kall luft i sig vilket kan leda till kondens. Dessa rör ska kondensskyddas och isoleras vid montering. Det gäller att vara noggrann så att du inte får fukt i övergångar mellan kalla och varma utrymmen. Med fördel så monteras även isolering på de två andra rören också (men då för ljud). Aggregatet monteras på en bärlist (liknande det som finns till moderna köksstommar), därefter finns det en låslist längst ner.

Det är inte svårt att montera, det tar kanske ca 1 timme att ta ner det gamla och ca 1-3 timmar (arbetstid) att montera det nya. Använd nipplar som nitas vid övergången, använd förminskning 125-100 då det behövs alternativt 100-125 beroende på befintliga rör.

Kostnad för komplett paket med designkåpa och digital styrpanel ca 32 tkr. Till det kommer injustering och rengöring på mellan 3000-5000 beroende på husets storlek och på vilket företag som anlitas. Då vi är tre som gjort detta så har vi nu erbjudande om att göra injustering och rengöring för ca 3000kr/fastighet.

Utöver själva arbetstiden för montering så tillkommer lite fix med kakel och elkontakt mm. Men det är inte så besvärligt men kan ju ta lite tid.

Men allt är helt klart görbart, när vi frågade vad monteringen skulle kosta så fick vi prisuppgifter på ca 18000 kr/fastighet. Då ingick injustering.
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
Å Åsvägen skrev:
Hej,

Jag och några grannar har precis ersatt Bahco Minimaster årsm -88 med Fläktgroups RDKS. Det var inte några större problem men kräver lite inläsning på monteringsanvisningen så att du inte missar något moment. Framförallt så kan det bli besvärligt att använda vinklar och rör av spiro-modell om det inte finns utrymme för att att röra rören upp, ner eller i sidled. Då är flexslangar att föredra.

Några saker att vara noggrann med:

Köp "rätt" aggregat som passar till nuvarande rördragning. Det finns för kalluft höger eller kalluft vänster. De klädda/isolerade rören som du ser på bilden är rör som har kall luft i sig vilket kan leda till kondens. Dessa rör ska kondensskyddas och isoleras vid montering. Det gäller att vara noggrann så att du inte får fukt i övergångar mellan kalla och varma utrymmen. Med fördel så monteras även isolering på de två andra rören också (men då för ljud). Aggregatet monteras på en bärlist (liknande det som finns till moderna köksstommar), därefter finns det en låslist längst ner.

Det är inte svårt att montera, det tar kanske ca 1 timme att ta ner det gamla och ca 1-3 timmar (arbetstid) att montera det nya. Använd nipplar som nitas vid övergången, använd förminskning 125-100 då det behövs alternativt 100-125 beroende på befintliga rör.

Kostnad för komplett paket med designkåpa och digital styrpanel ca 32 tkr. Till det kommer injustering och rengöring på mellan 3000-5000 beroende på husets storlek och på vilket företag som anlitas. Då vi är tre som gjort detta så har vi nu erbjudande om att göra injustering och rengöring för ca 3000kr/fastighet.

Utöver själva arbetstiden för montering så tillkommer lite fix med kakel och elkontakt mm. Men det är inte så besvärligt men kan ju ta lite tid.

Men allt är helt klart görbart, när vi frågade vad monteringen skulle kosta så fick vi prisuppgifter på ca 18000 kr/fastighet. Då ingick injustering.
Stort tack för ett långt och utförligt svar!
I vårt fall så skall vi göra om hela köket så allt jobb med el/kakel kommer vara väldigt lättillgängligt vilket är väldigt skönt i sammanhanget. Vad bra att du nämnde det där om att nita övergången, det är något jag noterat på vår nuvarande enhet och undrat lite över.

Du råkar inte ha någon bild från projektet där man kan se hur ni har isolerat rören fram till aggregatet?

Väl mött!
 
Hej igen,

Det verkar svårt med bildöverföringen, jag har några bilder där du kan se delar av det du frågar efter, jag gör ett förnyat försök att ladda upp bilderna senare.

Till dess så kan du klura på följande. I de bilder du har så kan du förmodligen hitta två anslutningar per rör in i ftx:en. Den ena hittar du (popnit) i själva överdelen på aggregatet och den andra är en övergång in till husets rörsystem. Du kan göra lite som du vill när du tar loss de gamla rören, antingen låter du den gamla övergången till husets rörsystem sitta kvar och använder dig av en nippel alternativt muff för att fästa den nya röranslutningen (plus att du popnitar ihop anslutningen). För oss var det lite olika beroende på hustyp, grannarna hade liknande anslutningar som du har på bilderna, det innebar att det fanns övergångar alt förminskningar mellan 100/125-rör.

Borra loss de gamla popnitarna eller kapa röret på lämpligt ställe, fäst de nya rördelarna (vi använde uteslutande flexrör) som vi sedan köpte en diffusionstät isolering från Bauhas som träddes på innan slutlig applicering av låsning gjordes. Skarvarna mellan gammal isolering (då pratar jag om kalluftsisoleringen) lindades med en särskild skarvtejp för rör. Det är lite "pyssligt" men för en normalt händig så är det mest pyssel och inte svårt.
 
Redigerat:
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
Köksfläkt med filtret öppet som visar anslutna ventilationsrör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med borttagen skåpssektion och synliga ventilationstrummor samt verktyg på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet skåp i kök visar ventilationssystem och verktyg spridda på bänken under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
_KirderF_ och 1 till
  • Laddar…
Å Åsvägen skrev:
Hej igen,

Det verkar svårt med bildöverföringen, jag har några bilder där du kan se delar av det du frågar efter, jag gör ett förnyat försök att ladda upp bilderna senare.

Till dess så kan du klura på följande. I de bilder du har så kan du förmodligen hitta två anslutningar per rör in i ftx:en. Den ena hittar du (popnit) i själva överdelen på aggregatet och den andra är en övergång in till husets rörsystem. Du kan göra lite som du vill när du tar loss de gamla rören, antingen låter du den gamla övergången till husets rörsystem sitta kvar och använder dig av en nippel alternativt muff för att fästa den nya röranslutningen (plus att du popnitar ihop anslutningen). För oss var det lite olika beroende på hustyp, grannarna hade liknande anslutningar som du har på bilderna, det innebar att det fanns övergångar alt förminskningar mellan 100/125-rör.

Borra loss de gamla popnitarna eller kapa röret på lämpligt ställe, fäst de nya rördelarna (vi använde uteslutande flexrör) som vi sedan köpte en diffusionstät isolering från Bauhas som träddes på innan slutlig applicering av låsning gjordes. Skarvarna mellan gammal isolering (då pratar jag om kalluftsisoleringen) lindades med en särskild skarvtejp för rör. Det är lite "pyssligt" men för en normalt händig så är det mest pyssel och inte svårt.
Å Åsvägen skrev:
Hej igen,

Det verkar svårt med bildöverföringen, jag har några bilder där du kan se delar av det du frågar efter, jag gör ett förnyat försök att ladda upp bilderna senare.

Till dess så kan du klura på följande. I de bilder du har så kan du förmodligen hitta två anslutningar per rör in i ftx:en. Den ena hittar du (popnit) i själva överdelen på aggregatet och den andra är en övergång in till husets rörsystem. Du kan göra lite som du vill när du tar loss de gamla rören, antingen låter du den gamla övergången till husets rörsystem sitta kvar och använder dig av en nippel alternativt muff för att fästa den nya röranslutningen (plus att du popnitar ihop anslutningen). För oss var det lite olika beroende på hustyp, grannarna hade liknande anslutningar som du har på bilderna, det innebar att det fanns övergångar alt förminskningar mellan 100/125-rör.

Borra loss de gamla popnitarna eller kapa röret på lämpligt ställe, fäst de nya rördelarna (vi använde uteslutande flexrör) som vi sedan köpte en diffusionstät isolering från Bauhas som träddes på innan slutlig applicering av låsning gjordes. Skarvarna mellan gammal isolering (då pratar jag om kalluftsisoleringen) lindades med en särskild skarvtejp för rör. Det är lite "pyssligt" men för en normalt händig så är det mest pyssel och inte svårt.
Har kikat lite närmare på det under dagen och det enda huvudbryet som egentligen finns kvar hos mig är att anslutningarna sitter lite annorlunda på det nya agregatet men jag skall beställa lite nya rördelar och isolering i samband med köpet av den nya enheten så det kommer nog lösa sig fint i slutändan.
Återigen, stort tack för tips och råd! :D(y)
 
  • Gilla
Åsvägen
  • Laddar…
Ni som bytt till RDKS; Vad tycker ni om ljudnivån på aggregatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.