Vi bor nu i ett friliggande hus men i ett radhusområde så vi har parkeringen lite långt bort. Det är en samfällighet och vi betalar ca 2000kr för samfällighet, tv kabel och parkering plats buskar och snöskottning.

Det där med att parkeringen är inte vid huset känns obekvämt, annars är huset fint och har fin utsikt. Huset är på 110+17 m² och tomten 329 m² men välplanerat 3 sov rum 1vardagsrum 1 hobbyrum 2 badrum 2 st små föråd ett litet tvättstuga köket . Liten trädgård. Det är en två vånings souterrängvilla byggd 1973. Precis bakom oss är finns skogen så man känner sig fri.

Det intressanta parhuset är byggt 1968, boyta 141+ biarea 33m² och 373 m² tomtera. 2 våningar utan källare eller souterräng, då finns mindre risk för funkt tänkte jag sen det är bra med sol ljus på alla 3 sidor av huset alltså nästan hela dagen. Sedan är även det här området är minst 2 grader värmare äv vårt trots att det är bara max 5 min lång i från oss med bilen. 2 badrum 3 sov rum 1 vardagsrum 1 allrum , 1 matrum då köket är lite, en storförråd som många har gjort om till ett gästrum. Sedan är även uppvärmningskostnaden lite mindre än våran. Parhuset är alltså fint men eftersom är ett parhus så vet inte om det är ett bra affär??!! hur hade ni gjort ??

Det är det här med röd ytterdörr!? 9OU44FRU_q100_h640_w960_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Att det är ett parhus är väl inte ett problem i sig, på såna där småtomter i tätbebyggda områden bor man ju i knät på grannen ändå. Ett parhus är nog inte en sämre affär än nåt annat hus.
 
Ett parhus kan väl vara ett bra alternativ, förutsatt att grannen är normal.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Undersök först hur lyhört det är, i vissa parhus är mellanväggen så dåligt ljudisolerad att man lätt stör sig på allt man hör från grannen. Isåfall får man det sämsta av två världar - villans underhållsbehov och lägenhetens störande ljud från grannarna.
 
Rent praktiskt så är ju skillnaden mellan friliggande och parhus, att du blir lite mer beroende av parhusgrannen. Ni har i vissa lägen ett beroende av varandra när det gäller underhåll. Ex. om taket hos grannen läcker så kan det rinna in hos er också. Och OM man då har en strulig granne så kan det bli ett större företag att åtgärda. I många fall ligger även ledningar gemensamt för husen.

Just den här typen av parhus som är ihopbyggda i garagen också (ngn sorts kedjeparhus), där bör man också fundera över hur man kan komma åt baksidan av huset, om exempel transporter av jord och annat material till trädgården måste tas igenom garaget, eller om det går att komma in på tomten från andra hållet också.

Det kan finnas problem med buller mellan parhusen. Har du då en överkänsligt granne, så riskerar du världskrig om ni har gäster till efter kl. 22 (extremfall).

Så det finns ju en "prishiearki" där om allt annat är lika, så ligger ett radhus till lägst kostnad, sedan parhus, kedjehus och på toppen friliggande hus.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
väldigt bra info tack. sen det finns större risk för brand faktiskt! andra sida hus är en gatan så tror inte att det blir några problem där. men eftersom det är andra sida huset också fast med adras garage så finns större risk för brand. man tänkte inte på såna saker. man hitter säkert bättre i framtiden!.:)

Bakom oss finns inge hus bara en gatan som är bara för gående och cyklister och när man byhöver något byggarbete eller något. det finns några radhus som står framför oss och dem är ganska låg och även gatan är väldigt bredd mellan. där som står P på röd är vår parkering men den där röda raden visar jag hur vi måste köra in för att det är stängd från våra p det är bara gående och helst man ska inte parkera på nätterna bredvid huset. annars vi har gott om plats som sagt gatan vid dem där 3 sista husen är mycket bredare än ovriga. granerna som är bredvid oss på båda sidor har gjort parkering plats bredvid huset . så kanske vi får också ordna något för oss och göra det enklare :) skola är 5 min från oss och även vårdcentral och gymnasiet skola och engiska skola 10 min, så tack nu vi får nöja oss här då(y)
IMG_3623klä.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Brandrisken är kanske något högre för ett sådant här hus. men det är inget jag skulle vara jätteorolig över. Om man förutsätter att det är byggt enl. regelverket, så finns det brandväggar mellan husen, och mellan hus o garage. En brandvägg ger inget totalt skydd, men det fördröjer spridning av brand så att brandkåren oftast hinner fram och begränsa branden.
 
Vill man bli störd av grannen så köp.
 
Du kommer antagligen höra när grannen klampar i golvet snarare än genom väggen. Har huset trä eller betongbjälklag?
 
Och när grannen drar sina köksstolar :p
 
Jag är själv en nöjd parhus-ägare sen snart sju år tillbaka och har inte ångrat mitt köp. Det behöver inte alls vara så att det är särskilt lyhört, men när jag gjorde i ordning mina rum som vätter mot grannen så byggde jag en extra innervägg, bara utifall att. Jag fick tipset att bygga med dubbla lager gips sen 45 mm isolering+OSB-skivor och gips igen. Jag hör ingenting från mina grannar och dem hör (vad jag vet) ingenting från mig.
 
Ja vi hade ett parhus innan vi köpte nuvarande hus. Jag uppfattade det inet som speciellt lyhört, men det tyckte grannen att det var, så vi fick idka viss hänsyn (vi hade / har väldigt bra relation med grannen).

Under de åren vi bodde i parhus så upplevde vi inte själva några av de problem som tas upp i tråden. Det fanns dock andra i området som hade en del grannproblem (det var en grupp av parhus).

Vi hörde också att precis när området var nytt så blev de goda grannrelationerna lite för goda vid ett av parhusen, med skillsmässa som följd...
 
Jag bor i ett gavelradhus som för oss fungerar på samma sätt som att bo i ett parhus. Efter över 40 år med olika grannar, som alla haft flera barn, har vi aldrig blivit störda. Bra isolering av mellanväggen är största orsaken. Möjligen har vi också haft tur med normala grannar.
Om man inte vill ägna allt för mycket tid och energi åt fastighetsskötsel tycker jag att detta boende är att föredra framför att bo i villa.
 
Kolla om betongplattan är gemensam eller om det är en ljudisolerande skarv mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.