Hej!

Jag har en strömbrytare med två knappar som suttit i vardagsrummet. Det finns bara plats för en taklampa i det rummet.
När jag skruvade bort strömbrytaren fann jag tre sladdar i väggen. En vit (som är ledaren), en blå och en grön. Min fråga är nu om jag ska koppla in både den blå och den gröna eller bara den ena? Och i så fall var på den nya dimmern ska de in?
 
  • Strömbrytare hålls framför vägg med tre synliga ledningar: vit, blå och grön, redo för elanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Hur var det kopplat innan? Vad menar du med ledaren?
 
Hur ser den gamla strömbrytaren ut?
Hur var den gamla brytaren kopplad, vilken tråd satt på vilken anslutning?
Vilka trådar är det i lamputtaget?

Misstänker att den gamla brytaren är en kronbrytare.


Arbetshypotes: blå och grön tråd är var sin tändtråd, den ena isoleras i någon lös kopplingsklämma tex en Wago, den andra ansluts till anslutningen ”tilde med pil” på dimmern.
 
Så här såg det ut när strömbrytaren var inkopplad. Men markeringar på den finns inte.

Min egen tanke har varit den arbetshypotes som du skrev.
Jag vet inte hur det ser ut i taget för där har jag inte skruvat bort något.
 
  • Inkopplad strömbrytare i vägg utan skyddsplatta, med synliga kablar och fästskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du behöver kolla hur det ser ut i taket. Det kan vara så att bägge går upp dit och det sitter ett gammalt kronuttag. Skruva upp uttaget i taket och ta bild.

Enkelt uttryckt behöver du reda ut vilken av grön och blå som du ska använda som tändtråd. Den andra isolerar du med t.ex. Wago 221 i bägge ändar. När du kopplar in dimmern gör du som Demmpa beskriver. Vit på en av L-plintarna och tändtråden på sinusvågen med pil. I taket kopplar du nollan till ena terminalen och tändtråden till den andra. Nollan är gissningsvis svart.

Bara för att ha det sagt så är arbetet behörighetskrävande och du får egentligen inte göra det själv. Se till att du gör ett noggrant arbete, framför allt att du inte har massa bar koppar vid dimmerns anslutningsplintar (de brukar vara ganska grunda, typ 6 mm eller så).
 
tommib
Ah, righty. Jag glömde det där. Det visar hur stor vanans makt är.....
Det mest pinsamma är att jag själv har skrivit en del i ovan nämnda tråd.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.