Hej,
Renoverar badrummet och har hittat ett litet snyggt element på Clas Ohlson som passar. Dock är det stickpropp och jag skulle helst vilja ha fast installation lite dolt så att jag slipper en ful kabel.
Är det okej att göra och något jag kan fråga elektrikern om när det är dags för eldragning?
 
BirgitS
Det bör inte vara något problem med att ta bort stickproppen, korta ner kabeln och ansluta element fast så prata med elektrikern om det.
 
  • Gilla
Hawk-room och 1 till
  • Laddar…
I badrum bör man ha ett BADRUMSELEMENT dom är lite annorlunda i utförande, dels tål dom vatten lite bättre och deras yta kan inte bli lika het så risken att bränna sin oskyddade hud är i princip obefintlig.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I badrum bör man ha ett BADRUMSELEMENT dom är lite annorlunda i utförande, dels tål dom vatten lite bättre och deras yta kan inte bli lika het så risken att bränna sin oskyddade hud är i princip obefintlig.
Det är ett badrumselement. IP44.
 
Hej har du fått svar av din elektriker än?

Som elektriker följer jag tillverkarens anvisningar. Om den medger klippning av stickkontakten är det ok. Annars får det bli en avvikelse i egenkontrollen om kund vill ha den fast ansluten. Det förutsätter också att elementet är lämpligt för den miljö den ska installeras i och att den inte hamnar på ett ställe som är förbjudet.

Det bästa är att köpa ett element för badrum gjord för fast anslutning så blir det rätt och riktigt.

Det korta svaret är i alla fall att det ska nog gå bra 🙂
Hawk-room Hawk-room skrev:
Hej,
Renoverar badrummet och har hittat ett litet snyggt element på Clas Ohlson som passar. Dock är det stickpropp och jag skulle helst vilja ha fast installation lite dolt så att jag slipper en ful kabel.
Är det okej att göra och något jag kan fråga elektrikern om när det är dags för eldragning?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.