Vi har ett hus från 1964 med putsad fasad på nedervåningen och träpanel på övervåningen. I sommar tänkte vi tilläggsisolera samt sätta träpanel på hela huset. Huset är i behov av tilläggsisolering då vi nu under denna vinter har haft en inomhustemperatur på 13 grader när det varit som kallast utomhus.

Det jag undrar över är om jag måste knacka ner putsen innan jag reglar och sätter isolering och träpanel? Idag finns det ingen luftspalt utan putsen sitter direkt på siporexen (blå lätt betong). Jag undrar även om det räcker att den nya luftspalten mellan panelen och isoleringen är 12mm? Detta för att taksprånget är väldigt litet idag och varje millimeter vi kan spara in är bra för att behålla lite av det lilla taksprång vi kommer att ha kvar efter tilläggsisolering på 70mm + träpanelen.

Jag tänkte även höra mej för om era åsikter och erfarenheter kring stående vs liggande panel.

Tacksam för alla erfarenheter, råd och tips.
 
Jag gjorde precis så med vårt garage i somras, satte reglarna direkt på putsen så det borde ju gå att göra även på Ert hus.
Utan att vara expert så räcker säkert 12 mm luftspalt, finns ju många hus som inte har nån luftspalt alls läste jag i nån tråd.

Liggande eller stående panel är en utseendefråga, har ingen praktisk betydelse.
Jag tycker att liggande är mycket snyggare :cool:
 
Tacksam för din kommentar Jan-Å.

Jag ringde till Isover och pratade med deras support avdelningen och fick svaret att det går att använda deras fasadskiva som skruvas direkt på putsen. Putsen behövdes endast knackas ner om den var lös. Fasadskivan är en typ av isolering som är komprimerad men motsvarar samma värde som tjockare "vanlig" isolering. Det innebär att jag slipper sätta reglar och vindpapp.

Enligt Isovers support ska jag alltså sätta fasadskiva mot putsen sen sätter jag spikläkt och sen panelen. Hur stor luftspalten bör vara avgörs enligt Isover av vilken typ av träpanel man sätter.

50mm fasadskiva motsvarar 80-83mm "vanlig" isolering vilket gör att tilläggsisoleringen kommer att bygga mindre och då tappar jag inte lika mycket av mitt redan sparsamma taksprång.

Är det någon som har erfarenhet av Isovers fasadskiva?
 
Inte jag, eftersom jag isolerade om taket också la jag nya åsar så jag kunde flytta ut takfoten. Har 95 mm isolering i väggarna med vindduk utanpå.
 
Jag planerar en liknande ombyggnad på mitt hus i sommar.
Jag har tänkt använda 50 eller 70mm spontad cellplast istället för fasadskivor.
Även detta blir en heltäckande isolering utan köldbryggor, fast till ett lägre pris.
 
Gabbe 1 Är inte cellplasten ett brandfarligt material? Har för mej att jag läst någonstans att det är lättandtändligt och brinner intensivt vid brand samt att det vid brand utsöndrar giftiga gaser.
 
Husägaren skrev:
Gabbe 1 Är inte cellplasten ett brandfarligt material? Har för mej att jag läst någonstans att det är lättandtändligt och brinner intensivt vid brand samt att det vid brand utsöndrar giftiga gaser.
Jo visst är det så.
Men risken för att någon ev. låga/gnista ska leta sig in bakom träpanelen bedömmer jag som såpass liten att jag kommer använda cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.