Skulle vilja byta ut det gamla plåttaket på gäststugan då jag har tillräckligt med nya betongpannor över.
Frågan är om konstruktionen klarar den extra tyngden?
Jag kan inte se den underliggande takkonstruktionen, bara bärläkten, vilka jag tänkte byta ut till 45x45 eller 45x70. Gäststuga med grått plåttak och ljusblå träpanelväggar, möjligt takbyte till betongpannor diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under plåttak som visar bärläkt och en del av den underliggande takkonstruktionen med synligt damm och barr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammalt plåttak med hängränna och en lyft plåtpanna som visar bärläkten under, i syfte att bedöma takkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn under gammalt plåttak, visar isolering och träbärläkt, i behov av bedömning för nytt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finnes tips eller förslag på hur jag ska gå vidare vore jag tacksam.

Bifogar några bilder. Det är ca 9m² tak på var sida.
Jag ska såklart även byta all hängrännor och vindskiveplåtarna.
 
Rickard.
Det är såklart helt omöjligt att komma med något vettigt svar på om det är lämpligt eller inte. Gjorde en snabb räkning i huvudet och fick fram 800kg (högt räknat) extravikt över hela taket så det bör finnas en möjlighet men utan att veta konstruktionen så är det en gissningslek.

45x70 är lämpligt för 120cc mellan stödpunkterna om jag minns rätt, men det står i monteringsbeskrivningen från pannorna.
 
Jämfört med snölasterna är normalt takmaterialets egenvikt en försumbar parameter i sammanhanget. Vilket inte betyder att man ska sluta tänka. Nu har ju din gäststuga väldigt små dimensioner. Även takstolar med 45x95 skulle ju klara rätt rejäla snölaster så jag tror inte att du ska vara orolig. Att byta bärläkten är lämpligt så du slipper se nedhängande pannor mellan takstolarna. 45x45 är en dimension man bör undvika eftersom den sällan är hållf klassad. Ta 45x70.
 
Tack för synpunkterna.
Problemet är att jag inte vet hur takstolarna ser ut.
Idag är bara läkten spikade och fastsatta i gavlarna/de båda ändarna.
De hänger fritt i mitten.
Får väl ta bort mera under takplåten för att se hur för ser ut och kanske behövs då takstolarna förstärkas.
 
Så kan det vara, men knappast något du inte kan lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.