Hej!

Jag har nyligen fått tillgång till vårat nya hus och merparten av uttagen i husen är ojordade.
Många av uttagen är väldigt slitna och vissa trasiga, så jag har hade velat byta ut dom.
Vi hade en elektriker här som bytte två helt trasiga uttag, och han satte jordade uttag på dom och sa att när ni sen drar om elen så drar ni jord till dom.

Jag har googlat mig till att det är ok att byta uttag själv men frågan jag ställer mig då är varför man inte får byta från ojord till jord. Jag förstår att helt jordade uttag är att föredra, men jag förstår inte vad skillnaden blir mellan att jag har ett ojordat uttag, eller ett utag som är jord, utan jordkabel.

Finns det några risker, och om det gör det, varför satte elektrikern då in jordade uttag, utan jordkabel?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Det elektrikern gjorde var ett grovt fel. Sannolikt gjordes det av omtanke om dig, men det är likafullt ett grovt fel.

Det finns redan ett par trådar på ämnet. Kort sagt så ligger risken i att någon tror att uttagen är jordade när de inte är det.
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Det elektrikern gjorde var ett grovt fel. Sannolikt gjordes det av omtanke om dig, men det är likafullt ett grovt fel.

Det finns redan ett par trådar på ämnet. Kort sagt så ligger risken i att någon tror att uttagen är jordade när de inte är det.
Då är frågan, ska jag köpa nya uttag som är ojordade och byta ut alla trasiga uttag till nya ojordade tillsvidare?
Vad kan konsekvenserna vara att tro att ett uttag är jordat fast det inte är det. Dvs. vem drabbar det? I vilken situation kan det uppstå ett problem? Jag försöker inte kringgå problemet men jag vill förstå problemet/risken.

Jag tolkade det också som att elektrikern gjorde det för att vara snäll, dvs. så att vi framöver ska kunna dra in jord, men då ställer jag mig självklart frågan nu i efterhand, är farligt att ha det så, eller är faran bara att man misstar ett uttag som ser ut att vara jordat för ett som inte är det?
 
Fairlane
Jösses, var det verkligen en riktig elektriker som gjorde det misstaget?

Om du (eller någon annan) tror att uttaget är jordat, fast det inte är det, så är risken att du kopplar in något som ska vara jordat och det blir fel på den saken så kan den bli strömförande. Man kan såklart tänka "Jag vet om det och använder inte uttaget till saker som skall skyddsjordas, men förr eller senare kommer du eller någon annan missa detta.

Tills vidare kan du byta till ojordade uttag. Det är inte ens nödvändigt att i framtiden göra om det.
 
R
Fast är det verkligen "helfel"? Det mest korrekta är ju förstås att sätta nya ojordade uttag som ersättning till trasiga ojordade. Men att sätta upp jordade utan jorden ansluten måste ju vara det näst bästa om resten av rummet är ojordat.

Det hade ju gått utmärkt att ansluta jordade apparater till de gamla ojordade uttagen också, med precis samma risker. Nu undveks det ju i.a.f. att införa en potentiellt livsfarlig skyddsjord i ett övrigt ojordat rum.
 
R RoAd skrev:
Fast är det verkligen "helfel"? Det mest korrekta är ju förstås att sätta nya ojordade uttag som ersättning till trasiga ojordade. Men att sätta upp jordade utan jorden ansluten måste ju vara det näst bästa om resten av rummet är ojordat.

Det hade ju gått utmärkt att ansluta jordade apparater till de gamla ojordade uttagen också, med precis samma risker. Nu undveks det ju i.a.f. att införa en potentiellt livsfarlig skyddsjord i ett övrigt ojordat rum.
Det är just detta jag tänker på, men kanske är min okunskap som visar sig.
Vilken typ av maskin skulle det kunna rekommenderas att jag har som jordat?
T.ex. har jag suttit med datorn inkopplad i ett ojordat uttag i säkert 7-8 år, har inte ens tänkt tanken på det.

Kan man summera det och säga att det är inte farligare att ha ett jordat uttag utan jord vs ett ojordat uttag om jag ändå hade använt samma produkter inkopplade i uttagen oavsett?

Det lutar att jag ändå biter i det sura och köper ojordade uttag och sedan köper nya när det är dags att dra om elen "på riktigt".
 
Få prylar idag behöver jord som skydd mot elchock. Kylskåp, brödrostar, mikrovågsungnar och andra hushållsmaskiner i metall är undantaget.

Datorer kan behöva jordanslutning för att uppnå godkännandekrav för elektromagnetisk kompatibilitet, normalt inget som påverkar den daglig funktionen.

Eluttag får man som privatperson själv byta. Ska du göra det, så köp märkesprylar och inte lågprisprylar.
 
R
P pwnfish skrev:
Det är just detta jag tänker på, men kanske är min okunskap som visar sig.
Vilken typ av maskin skulle det kunna rekommenderas att jag har som jordat?
T.ex. har jag suttit med datorn inkopplad i ett ojordat uttag i säkert 7-8 år, har inte ens tänkt tanken på det.

Kan man summera det och säga att det är inte farligare att ha ett jordat uttag utan jord vs ett ojordat uttag om jag ändå hade använt samma produkter inkopplade i uttagen oavsett?

Det lutar att jag ändå biter i det sura och köper ojordade uttag och sedan köper nya när det är dags att dra om elen "på riktigt".
Den största risken som jag ser det är att det nu är otydligt vad det är för uttag som sitter där. Någon skulle exempelvis kunna tro att det verkligen är ett jordat uttag och dra en förlängningssladd in i ett rum där det faktiskt finns jordad utrustning. Då har man utan att veta om det skapat en potentiellt livsfarlig situation.

Din dator (eller annan jordad utrustning) ska inte påverkas av om uttaget är jordat eller inte. De fungerade ju som sagt utmärkt att ansluta dem i dina gamla uttag också.

Jag vet inte om jag hade krånglat med att byta ut dem. Jag hade nog märkt upp dem tydligt med "OBS OJORDADE UTTAG!" och varit nöjd så tills jag hade jordat hela rummet (vilket jag skulle gjort hyfsat omgående).
 
Det har som sagts avhandlats i några tidigare trådar. Den faktiska faran med ”falskt” jordade uttag är som sagt att någon som faktiskt måste ha jord, tror att uttaget är jordat. Lite långsökt men inte omöjligt. Det är just kombinationer av långsökta undantag som orsakar olyckor. Oavsett om det gäller elsäkerhet, bilkörning, flyg eller rymdfärder.
Ett av flera möjliga olyckscenarier med falsk jord: Någon vill dra ut en skarvkabel till den eldrivna häcksaxen. Vet att den måste vara jordad. Använder det här falskjordade uttaget. Direkt när klippningen börjar sjablas det, kabeln blir avklippt och någon dör.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
P pwnfish skrev:
Då är frågan, ska jag köpa nya uttag som är ojordade och byta ut alla trasiga uttag till nya ojordade tillsvidare?
Jag skulle passa på och byta alla uttag mot jordade och då naturligtvis med skyddsjord inkopplad på korrekt sätt. Nu vet jag naturligtvis inte hur omfattande arbete detta är hos dig men är det en installation med rör är det ofta relativt enkelt och billigt att komplettera med skyddsjord. Skulle det handla om utanpåliggande kabel är det inte lika enkelt tyvärr.
 
OT: Så jag bör inte ha en Micro inkopplad i ett ojordat rum? Borde jag flytta den till köket eller badrummet alltså?
 
G
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle passa på och byta alla uttag mot jordade och då naturligtvis med skyddsjord inkopplad på korrekt sätt. Nu vet jag naturligtvis inte hur omfattande arbete detta är hos dig men är det en installation med rör är det ofta relativt enkelt och billigt att komplettera med skyddsjord. Skulle det handla om utanpåliggande kabel är det inte lika enkelt tyvärr.
Hur är det med uttag för taklampor? Antar att om man byter till jordade vägguttag i ett rum så krävs det att man även dra jord till taket?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hur är det med uttag för taklampor? Antar att om man byter till jordade vägguttag i ett rum så krävs det att man även dra jord till taket?
Ja, det stämmer. Allt eller inget ska ha skyddsjord. Är det rör och "enkelt" att dra skyddsjord till uttagen är det normalt även enkelt att dra skyddsjord till takuttaget,
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, det stämmer. Allt eller inget ska ha skyddsjord. Är det rör och "enkelt" att dra skyddsjord till uttagen är det normalt även enkelt att dra skyddsjord till takuttaget,
Du behöver inte köpa någonting.
Ringer elfirman och säger att uttagen är fel installerade och saknar jord.

Skickar sen en faktura på 2h för förlorad arbetsinkomst.
 
P pwnfish skrev:
Kan man summera det och säga att det är inte farligare att ha ett jordat uttag utan jord vs ett ojordat uttag om jag ändå hade använt samma produkter inkopplade i uttagen oavsett?
Jo, det kan bli farligare. Det blir en skillnad. Ett fejkjordat tvåvägs uttag har ju sina jordbleck anslutna mellan sig. så alla apparater med skyddsjordad stickpropp kommer att ingå i en lokal potentialutjämning. Det kan vara bra eller dåligt. Detsamma sker om man använder ett skyddsjordat grenuttag i ett ojordat uttag, men då vet man i alla fall om det.

Så glöm denna fråga om farligheten med fejkjordade uttag. Det finns ingenting som rättfärdigar det.

Frågan om du behöver skyddsjordade uttag är mer intressant. Vi har en ganska färskt tråd som avhandlar det, förutom vad som sagt i denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ojordat-mot-jordat-vaert.418762/

Om du nu behöver byta de flesta ojordade uttag pga slitage så är det ju en kostnadsfråga också. Det kan vara värt att ta extrakostnaden för att sätta skyddsjordade uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.