Har ärvt en lampa som jag tänkt hänga upp. Jag har ett jordat vägguttag. Lampan har sladdar för jord, fas, nolla, men nuvarande lamppropp är ojordad. Man har tvinnat ihop jord och nollan, gissar jag.

Problemet jag har är att alla sladdar till lampan ser likadana ut. Hur kopplar jag rätt? Vad är jord? Är det farligt att chansa?
 
  • Närbild på öppen lamppropp med tre osorterade, likadana elsladdar med synliga koppartrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tror jag du bara gissar...........bara för att det är tre kablar behöver den nödvändigtvis inte vara jordad........
 
Är väl en vanlig krontändning.
Protte
 
S Stefan1972 skrev:
Nu tror jag du bara gissar...........bara för att det är tre kablar behöver den nödvändigtvis inte vara jordad........
Ja, det stämmer. Jag gissar. Ser tre sladdar, trodde en av dem var jord. Vad är det annars?
 

Bästa svaret

Som redan nämnts så var det vanligt att man kunde tända äldre lampor i sektioner. Yttre/inre ring, hälften eller vad som. Då är det en nolla och sen två fas som vardera leder till en sektion.
Ska man jorda en äldre lampa så gäller det att veta vad man gör, annars är det helt bortkastat och kan bli helt felaktigt ifall man tror att den är jordad och det i sig är nästan farligare än att koppla in den på normalt vis ojordat. Självklart då kontrollerad så kablar och annat är oskadat och felfritt.
 
prototypen prototypen skrev:
Är väl en vanlig krontändning.
Protte
Jo, nu har jag googlat på krontändning. Troligen är det en krontändning. Det är en gammal lampa.
 
S Stefan1972 skrev:
Som redan nämnts så var det vanligt att man kunde tända äldre lampor i sektioner. Yttre/inre ring, hälften eller vad som. Då är det en nolla och sen två fas som vardera leder till en sektion.
Ska man jorda en äldre lampa så gäller det att veta vad man gör, annars är det helt bortkastat och kan bli helt felaktigt ifall man tror att den är jordad och det i sig är nästan farligare än att koppla in den på normalt vis ojordat. Självklart då kontrollerad så kablar och annat är oskadat och felfritt.
Tack för ett bra svar! Då vet jag!
 
Den bilden i första inlägget ger mig kalla kårar längs ryggraden!
Så klipp ändarna på ledarna, högst någon mm bar koppar ska synas.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Den bilden i första inlägget ger mig kalla kårar längs ryggraden!
Så klipp ändarna på ledarna, högst någon mm bar koppar ska synas.
Ska kontakta någon kunnig som gör om till jordat. Det är en gammal kristallkrona med en del metall, så jag vill gärna att det blir riktigt.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Är väl bättre att göra om till dubbelisolerat, är tom enklare.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är väl bättre att göra om till dubbelisolerat, är tom enklare.

Protte
Hur gör man det?
 
Byta anslutningssladdarna till dubbelisolerad sladd, finns transparent sladdar som är godkända för 250V.
Byta lampsocklarna så att dom verkligen är dubbelisolerade.

Eller så gör man om armaturen till en klenspänningsarmatur, tex 12V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.