Hej!

Jag ska byta till en ny köksblandare i samband med renovering, och skaffat en kran utan diskmaskinsavstänging. Tanken är att använda ikeas externa: https://www.ikea.com/se/sv/p/knycklan-elektronisk-diskmaskinsavstaengning-20425724/

Är dock osäker på montering. Idag sitter det vad jag gissar kallas en Aquastop som tredje koppling. Här har jag ett par frågor - matar denna vatten? Den är inkopplad till kranen idag, och sen in i maskinen - får denna vatten direkt från kranen, dvs från kallt/varmt rören? Ser ingen annan koppling jag kan förstå är vatten så gissar på det. Då vattnet är avstängt via kulventilerna på varmt/kalltrören betyder det isåfall att det är safe att ta av kranen nu?

Om jag kollar på installation av Ikeas Knycklan så är det så här jag tror jag ska koppla: Knycklan sätts på befintligt varmvatten rör, och den koppling som gick mot kranen från aquastopen sätter jag helt enkelt på knyklares G3/4" (R20) gänga. Är jag rätt ute?
 
  • Vattenrör, anslutningar och avstängningsventil under ett handfat i vit kulör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Den här metallarmerade slangen matar kallvatten från nuvarande kran till din diskmaskins aquastop:

Flexibel slanganslutning med metallomspunnen yta och mässingkopplingar mot en ljus bakgrund.

Du förlorar ju denna matning när du tar bort befintlig kran.

Istället får du koppla in Knycklan på kallvattenledningen vid dessa rördelar:

Suddig bild av två föremål med metallkopplingar, möjligen del av en installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Eftersom du inte har någon ballofix (=minikulventil) så är det nog lämpligt att skaffa sådana också. Välj en som har planände R10 så passar Knycklan rakt på:

Teknisk ritning av en duschinstallation med måttangivelser och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med lite tur har din nya kran lekande mutter R10 och passar rakt på Knycklans anslutning enligt bilden ovan.
 
Tack! Då var det som jag trodde. Förutom att den skulle på kallvatten då. Och nya kranen har R10 så inga problem där. Tack igen!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.