O
Hej!

Vi har hittat ett tegelhus från 70-talet som vi är intresserade av. Det lite märkliga med huset är att det har fem olika ingångar. Varför man har så många ingångar förstår jag inte. Hur som helst, vi har lagt ett bud på det och började fundera på hur man skulle kunna minska antalet ingångar.

Huvudentrén och groventrén är vanliga ytterdörrar, de andra tre är altandörrar med 1 fyllning och 1 ruta. Om man skulle vilja ta bort ingångar och sätta glas istället, hur gör man snyggast/mest praktiskt på ett tegelhus? Jag hittade denna tråden, men den är 10 år gammal. Så kanske finns det någon med lite mer insikter/inspiration kring detta?

Gärna om någon gjort något liknande och har lust att dela lite inspirationsbilder.

Edit: Bifogar en bild på planlösningen med ingångarna
 
  • Planlösning av tegelhus med markeringar som visar fem olika ingångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Altandörr kan man ju inte låsa upp utifrån så om man ska vara petig är det ju en utgång inifrån och inte tvärtom.

Hade det varit mitt hus hade jag behållit alla dörrar. Möjligen bytt ut så det blev altandörrar med glas ända ner till golv
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nja, altandörrar finns ju självklart även med lås från utsidan, men kanske inte det vanligaste.
Ang vad som blir snyggast till ett tegelhus är ju upp till var o en, men det är ju inga som helst problem att byta en altandörr
mot ett fast fönster te.x, det sitter ju på samma sätt som en altandörr.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
J Jörgen Ö skrev:
Nja, altandörrar finns ju självklart även med lås från utsidan, men kanske inte det vanligaste.
Ang vad som blir snyggast till ett tegelhus är ju upp till var o en, men det är ju inga som helst problem att byta en altandörr
mot ett fast fönster te.x, det sitter ju på samma sätt som en altandörr.
Jag antar att problemet blir om man vill inkludera tegel när man sätta igen en altandörr. Att hitta och sen att det kanske ser konstigt ut om det inte är samma nyans i teglet.
 
O order66 skrev:
Jag antar att problemet blir om man vill inkludera tegel när man sätta igen en altandörr. Att hitta och sen att det kanske ser konstigt ut om det inte är samma nyans i teglet.
Så är det, även om det går, men frågan är väl om det är värt det jobbet!?
Personligen skulle jag inte tycka det.
 
janwide
Vi bytte ett stort, högt fönster mot ett lägre. Har tegelfasad och de som byggde huset hade passande nog lagt undan en hög med originalteglet. I annat fall blir det att fösöka hitta samma tegel som övriga fasaden. Det går nog med en gnutta envishet!
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
janwide janwide skrev:
Vi bytte ett stort, högt fönster mot ett lägre. Har tegelfasad och de som byggde huset hade passande nog lagt undan en hög med originalteglet. I annat fall blir det att fösöka hitta samma tegel som övriga fasaden. Det går nog med en gnutta envishet!
Undra då om det finns något sätt att ta reda på exakt vilket tegel som använts?
 
Åsa Lund
Det svåra blir att hitta rätt sorts tegel. Är det svenskt kan det bli nästintill omöjligt eftersom i princip alla svenska tegelbruk lagt ned.
Sedan måste du bygga lite innervägg på insidan också...
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
richardtenggren
Vi löste det genom att riva bort teglet och sätta träfasad ;)

Tegelbruket som gjorde teglet till vårt hus brann ned i samband med att vårt hus byggdes, det var väl lite av en avart av profil också. Rätt bedrövlig faktiskt :p Då vi ändå byggde ut valde vi att anpassa oss till området och sätta träfasad.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi löste det genom att riva bort teglet och sätta träfasad ;)

Tegelbruket som gjorde teglet till vårt hus brann ned i samband med att vårt hus byggdes, det var väl lite av en avart av profil också. Rätt bedrövlig faktiskt :p Då vi ändå byggde ut valde vi att anpassa oss till området och sätta träfasad.
Skulle man kunna få se en bild på er lösning? Eller menar du att ni satte träfasad på hela huset?
 
richardtenggren
Alltså vi rev ju bort allt tegel, tror jag postat någon bild tidigare, men förstår om det inte är aktuellt.

Men det tegel kanske är av vanligare sort också?
 
janwide
En början kan ju bara ta ett par närbilder på ditt nuvarande tegel och lägga ut på den här sidan. Kanske någon har en liten hög som passar!
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
janwide janwide skrev:
En början kan ju bara ta ett par närbilder på ditt nuvarande tegel och lägga ut på den här sidan. Kanske någon har en liten hög som passar!
Smart! Bra tips om vi vinner budgivningen och vill ändra!
 
O
richardtenggren richardtenggren skrev:
Alltså vi rev ju bort allt tegel, tror jag postat någon bild tidigare, men förstår om det inte är aktuellt.

Men det tegel kanske är av vanligare sort också?
ja nu är jag med. Jag trodde du menade att ni satte träfasad och fönster på en liten del för det tidigare varit dörr.

Är det vanligt att göra så? Riva teglet och sätta träfasad?
 
richardtenggren
O order66 skrev:
ja nu är jag med. Jag trodde du menade att ni satte träfasad och fönster på en liten del för det tidigare varit dörr.

Är det vanligt att göra så? Riva teglet och sätta träfasad?
Troligen inte, men vi bor i ett gammalt fiskeläge så tegel passade inte in här. Samtidigt skulle vi bygga ut och det gick ju inte få tag på vårt tegel. Vi övervägde även att putsa huset men det skulle bli svårt att få snyggt på egen hand och inte möjliggöra någon tilläggsisolering.

Ni kanske kan putsa den bit som ni sätter igen, om det är svårt att matcha teglet? :)
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.