Jag funderar på att riva ur alla elelement ur huset som är byggt -75.........borra efter bergvärme och sätta in vattenburen värme i huset, i form av element i källaren och golvvärme på våningen över.

Är det någon som har gjort nåt liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter och tips??? Om ni har några kostnader att dela med er mottages detta också gärna!!
 
Det finns massvis med skrivet om detta. Använd sökfunktionen i forat.
 
Som sagt finns det mycket skrivet om detta här, Jag håller själv på med en sådan konvertering. Hur dock valt radiatorer överallt.

Jag gör själv all rördragning och montering av radiatorer. Borrning och installation av värmepump NIBE 1245-10 köper jag dock av ett företag. Totalbudget cirka 200 tkr. Huset är på 200 kvm.

Rörsystemet har jag byggt med 28 mm stammar till två fördelare med separata 16 mm PEX till respektive radiator (20 st).

Överraskningen för mig var att kostnaden för rör och kopplingar är betydligt högre än vad jag kunde föreställa mig.
 
Räknade på detta hemma hos mej förra året, har ett hus på ca 140kvadrat med 12-13 radiatorer.
Totalpriset för bergvärme samt byte av alla radiatorer skulle bli ca 170000 efter rotavdrag på 50. (allt arbete bortlejt)
Valde dock att inte göra detta, Installerade 2st nya kaminer istället:)
 
170 tkr låter ju väldigt billigt även om huset är mindre.

Sedan beror det ju på på hur husets konstruktion ser ut och hur rördragningen kan göras.
Jag ville inte någon utanpåliggande rördragning och det krävde ju givetvis mer ingrepp. I praktiken funkar ju detta bara i samband med annan större renovering.

Radiatorernas pris skiljer sig också en hel del beroende på fabrikat och utseende.
 
Min tanke är att det kan vara en utanpåliggande rördragning nere i källaren (radiatorer).....och på våningen över där jag har tänkt mig golvvärme blir det således ingen synlig rördragning.
 
Låter som ett mycket dyrt projekt. Hade nog satsat på kamin och luft-luft VP istället.
 
Ja, det är klart att det inte är billigt.....men vad är billigt när det gäller hus?
Frågan man måste ställa sig är (tycker jag) är;
- vad lönar sig bäst vad gäller energikostnad??
- vad lönar sig bäst vad gäller andrahandsvärdet??
- på hur många år kan man räkna att investeringen har lönat sig på??

För det är just så som jag ser det som.....en INVESTERING för framtiden!!
 
Vad gäller driftskostnaden så är bergvärmen överlägsen L/L. L/L är ju dock klart bättre än direktverkande el och ger en bra besparing. Men värmen får svårt att sprida sig till alla rum (även med öppen planlösning). Ute- och innedelarna är ju inte direkt snygga och bullret ute och suset från fläktarna inne kan i längden upplevas som irriterande.

En investering i ett vattenburet distributionssystem, höjer värdet på huset, troligen med motsvarande belopp som investeringen. Med tanke på den långa avskrivningstiden på ett sådant system blir den faktiska kostnaden mycket låg.

Bergvärmehålet kan också antas ha en lång livstid så här blir förhållandet det samma.

Det som slits är värmepumpen, men detta bör i ett hus från 75 snabbt ätas upp av besparingen.

Kamin är trevligt som komplement med knappast ett alternativ för daglig uppvärmning.

Jag har kört L/L sedan 2003 men valde att konvertera i år då L/L pumpen ändå hade gjort sitt.
 
Ja, eftersom huset som är byggt -75 och jag ser det som en investering för ytterligare minst 30 år så tror jag att det kan vara vettigt att göra en "vettig" översyn/renovering av huset......och att börja med att se över uppvärmning/isolering/ventilation o.s.v.
 
Det finns väl eg tre frågeställningar.

Vattenburet eller el kompletterat med kamin o L/L

Om vattenburet, vilken typ av värmepump, L/V, bergvärme, jordvärme osv

Om vattenburet, golvvärme eller radiatorer.

Om man ser till rena driftskostnader så är ju bergvärme billigast men tar man hänsyn till investeringen så blir det en annan kalkyl som börjar med det totala värmebehovet huset eg har och sedan får man lägga på investeringskostnaderna.

Att efterinstallera vattenburet kommer knappast att höja värdet i motsvarande grad då en efterinstallation är så pass mycket dyrare än om man gör det från början. Huset har ju redan ett fungerande värmesystem som har ett visst värde och är tänkt att skrotas.

Som nämnt tidigare så kan det bara bli lönsamt om man gör det i samband med en större renovering tex vid golvvärme att man tänkt byta ut samtliga golv i huset.
 
Jo, det är ju värt att nämna att i huset fungerar INTE alla elementen fullt ut som de ska.......och samtliga golv på övervåningen skall bytas ut!

Bl.a. ligger det heltäckningsmatta i två av rummen och i köket knarrar golvet p.g.a. att plattorna under plastmattan är felvända.
 
Nimajneb skrev:
Att efterinstallera vattenburet kommer knappast att höja värdet i motsvarande grad då en efterinstallation är så pass mycket dyrare än om man gör det från början. Huset har ju redan ett fungerande värmesystem som har ett visst värde och är tänkt att skrotas.
Jag tror det är svårt att uttala sig generellt om detta,

Jag tror att nivån på husets marknadspris påverkar här. I ett billigare hus kan det vara svårt att direkt räkna hem det på husets värde. Men på de flesta hus tror jag att det går.

Generellt måste det vara så att ett hus med ett modernt underhållsfritt och framför allt billigt uppvärmningssystem påverkar priset på huset positivt. De flesta köpare tittar på totala månadskostnaden.

Direktverkande el, speciellt om radiatorerna är av den gamla typen är oattraktivt för många köpare.
 
Det finns många faktorer som påverkar priset på huset varav värmesystemet är en viktig sådan.
Men jag tror att man ska gå in i ett sådant projekt med syfte att spara energi samt få ett mer komfortabelt värmesystem där man är beredd att betala lite extra för det sistnämnda. När man en dag säljer huset så kan man mer se det som en bonus om det blir mer lättsålt.

Det är ju inte idag ens självklart att man kan räkna hem enbart bergvärme till ett befintligt vattensystem än värre blir det ju då om man on top ska sätta upp en hel vattenburen anläggning.

Även om tex en L/L är den mest ekonomiska lösningen så ger det som sagt inte den komfort som många vill ha.
 
Elias07 skrev:
köket knarrar golvet p.g.a. att plattorna under plastmattan är felvända.
Smått ot, vad är det för plattor som är felvända?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.