Hej

Som rubriken låter så har jag i dagsläget en schneider dimmer men den är ej för led.

Har köpt en av samma märke fast anpassad för led.

Enkelt att byta själv?
Vågar man?

Jag har ej tummen mitt i hand.

Önskar snabbt svar :):)
 
Den nya, behöver den nolla? Många led-dimmers behöver det. Det kan eventuellt krångla till bytet lite. Den nya kommer garanterat med ett schema för hur den ska kopplas in.

Om den inte behöver nolla är det lätt så länge man är noggrann. Bara att flytta över kablarna och montera dimmern. Om någon kabel är dåligt skalad får man göra om det.
 
T Tosse skrev:
Den nya, behöver den nolla? Många led-dimmers behöver det. Det kan eventuellt krångla till bytet lite. Den nya kommer garanterat med ett schema för hur den ska kopplas in.

Om den inte behöver nolla är det lätt så länge man är noggrann. Bara att flytta över kablarna och montera dimmern. Om någon kabel är dåligt skalad får man göra om det.

Förlåt, vad menar du nolla?

:)

Kablarna som redan är inkopplade i nuvarande borde ju vara på samma sätt i den nya?

Den som sitter nu satte elektriker i för 1 månad sedan, fråga mig inte varför han ej satte led direkt.
 
Nolla är en av ledarna i elsystemet... faser, nolla pch skyddsjord. Laster (lampor t.ex.) kopplas mellan fas och nolla och matas därmed med 230 V.

En traditionell dimmer använder inte nollan, till den är endast fas och tändtråd kopplad. Många moderna dimmers (inte alla!) behöver nolla. Du får kika på din. Har den en ingång märkt N? Märke/modell/bild?

Men i grunden så saknar du nödvändig kunskap för detta just nu. Men inget du inte kan lära dig genom att läsa på/fråga här. Ett tips är att lägga upp bilder på nuläge, ny dimmer och senare på färdig inkoppling så kan du få bättre feedback.
 
T Tosse skrev:
Nolla är en av ledarna i elsystemet... faser, nolla pch skyddsjord. Laster (lampor t.ex.) kopplas mellan fas och nolla och matas därmed med 230 V.

En traditionell dimmer använder inte nollan, till den är endast fas och tändtråd kopplad. Många moderna dimmers (inte alla!) behöver nolla. Du får kika på din. Har den en ingång märkt N? Märke/modell/bild?

Men i grunden så saknar du nödvändig kunskap för detta just nu. Men inget du inte kan lära dig genom att läsa på/fråga här. Ett tips är att lägga upp bilder på nuläge, ny dimmer och senare på färdig inkoppling så kan du få bättre feedback.

En exakt likadan dimmer sitter som nuvarande, enda skillnaden är att detta är för led.
 
  • Närbild på en Schneider Electric LED-dimmer med inställningsvred, modell SBD20LED, avsedd för LED-lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Astrom86 skrev:
Den som sitter nu satte elektriker i för 1 månad sedan, fråga mig inte varför han ej satte led direkt
Därför att hela elbranschen försöker göra sig av med dimmers gjorda för glödlampor då dessa är förbjudna att tillverkas längre.:worried:
 
  • Gilla
Astrom86
  • Laddar…
Den behöver inte nolla. Det bör vara lätt att byta.

Bryt strömmen först. Kontrollera att det går att tända lampan innan, men inte efter.

Ta av ratt och täckbricka på nuvarande dimmer. Lossa dosskruvarna och dra ut den ur dosan. Notera noga hur den är kopplad, ta gärna en bild. Lossa ledarna från plintarna och flytta över dem till den nya dimmern. Ingen koppar ska synas och alla kardeler ska vara hela. Stoppa in i dosan och skruva fast. Montera täckbricka och ratt igen. Slå på strömmen och prova.
 
  • Gilla
NeLa1 och 1 till
  • Laddar…
Tillägg: provdra lätt i ledarna när du monterat dem för att vara säker på att de sitter ordentligt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Tillägg: provdra lätt i ledarna när du monterat dem för att vara säker på att de sitter ordentligt.
Då var allt klart, dimmern installerad och fungerar fint :)

Tack som tusan för hjälpen.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.