Mitt hus har en lite märklig takstolskonstruktion och en extra stötta som en tidigare ägare har monterat vid taknock har skapat en nedtryckning av innertaket och någon hantverkare tyckte att ett nytt betongtak skulle bli för tungt.

Men försämrar man husets värde om man byter från betongpannor till plåtpannor?
En tjänsteman på kommunen tyckte att plåtpannor var epa-aktiga. :(
 
Zero skrev:
Men försämrar man husets värde om man byter från betongpannor till plåtpannor?
En tjänsteman på kommunen tyckte att plåtpannor var epa-aktiga. :(
Det finns säkert olika uppfattningar där. Och plåtpannor är ju dyrare än betongpannor.
 
Taken är väl ungefär lika dyra med arbetet men det som ser bättre ut och fungerar bättre är nog mer värt.
Tex. två likadana villor men en har sjöutsikt. Vem är mer värd? Kanske liknande med olika tak?

Plåt tak av panntyp kan vara vackra på lite håll men ger lite intryck ut att vara kopior och det billiga intrycket får man ofta när man ser på takfoten om man kan se den avklippta plåtänden.
Är huset högt så syns det mindre tydligt dock.
Huset jag har är dock bara ca. 4 meter till takfot.

Skulle vara intressant att höra vad tex. mäklarna säger?
 
Det brukar vara takkontruktion och lutning, som avgör valet av yttertak. Men när det gäller plåt, får man vad man betalar för. På mitt garagetak har jag valt Icopals Deccra pannplåt, med 30 års garanti. men dom kommer säkert att hålla i 30 till. Men avklippt plåt! finns ingent sådant på mitt tak, men det blir det kanske om man handlar takplåt hos Bygg Max. Men att lägga sådan plåt på en 2-3 miljoners villa, leder nog till lägre pris.
taklggning.jpg
garagetsbaksida.jpg
 
Ser ju helt klart bra ut! Inte som någon dålig kopia :)
Jag hittade en broschyr på Icopal Decra:
http://www.icopal.se/upload/Products/5A89F09229FC7368C12572A50069F02B/Icopal_broschyr_decra.pdf

Nackdelen är att man behöver speciella montörer. Inte vilken plåtis som helst.
Det är också lite kinkigt att gå på - fast det är väl all plåt?
Decra: "Så här går du på taket:
• Använd alltid skor med mjuk sula.
• Kliv endast i vågbottnarna och bara där det
finns en bärläkt under."

Det är sotaren och vid rentvättning man främst behöver upp på taket sedan är det ett anslutande garagetak som ibland behöver skottas delvis.
Snöra skydd torde inte behövas men måste man skotta så är det frågan hur man gör så man inte skadar taket?
Hur vanligt är Decra?
Vad kostar det ungefär?
Blir det dyrt med montering och allt?
 
Hej. Jag har monterat mitt själv, och det fanns inga problem med det. Utförlig beskrivning finns, men som alltid är det noga med måtten på bärläkten. Att gå på taket är inga problem, men man bör gå där bärläkten ligger under. Är det upp till en skorsten, så finns steg att köpa till taket. Men skall man även skotta snö på taket, så får man vara försiktig med plåtverktyg, så att dessa inte skadar takets beläggning. Men är man oförsiktig av sig, så trampar men säkert även sönder tegel/betongpannor.
Riktpris har jag inte, men tror det ligger på ca 160Kr/m2.
Decra taken användes mycket till offentliga byggnader men även till villor och hus.
Pris montering är svårt att gissa, om det skall vara från början med ny papp och läkt.
Själva monteringen är enkel, skulle gissa på 3 dagars jobb för 100kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.