Jag kan egentligen inte ett dyft om tak, tänkte jag börja med att berätta. Vill dock ställa en fråga.
Vad kan - väldigt grovt uppskattat - vara ett rimligt pris för att byta ca 14 löpmeter fotränna på ett flerbostadshus byggt i slutet av 1800-talet? Inklusive ställning osv.

Fotrännan har flera hugghål efter takskottning och måste enligt plåtslagare bytas ut.
Är det generellt sett väldigt dyrt att byta fotrännor? Finns det några provisoriska lösningar annat än att tejpa igen hålen, som kan duga? T.ex. att svetsa fast lagningar över hålen?
 
Ja, det är generellt dyrt att byta fotränna, och i synnerhet om du bara skall byta fotränna men ändå behöver en ordentlig ställning (ställningskostnad för att byta fotränna är samma som för att byta hela taket inkl fotränna). Det går att byta taket utan byggnadsställning, men det är i praktiken svårt att byta fotränna utan ställning.

Troligtvis kommer ställningskostnaden att vara betydligt högre än själva priset för fotrännan som väldigt grovt räknat skulle kunna landa på 35-55 tusen kronor inkl moms (exkl ställning).
Ni kommer dock aldrig få nån som gör jobbet inkl ALLT för detta pris.

Svetsa takplåt gör man inte, men man kan som en temporär lösning använda speciell tejp och "gucka". Utan några garantier...
 
Redigerat:
Ca pris på byte av Fotränna inkl rivn av gamla..mont språngbleck..fot som falsas mot språnget..fotrännskrok med blybricka..slutligen. fotrännan som återfalsas i taket. 3000/meter +moms
 
Nu förstår jag inte vad de uppräknade momenten betyder. Men om vi antar en någorlunda normal hantverkartimpeng, så skulle alltså arbetet ta 6- 7 timmar per meter? Eller är det något material som är väldigt dyrt?
 
Hoppas bilden fungerar även fast man inte har konto hos Svensk Byggtjänst.
F0444.gif

Det är en hel del pul med fotrännor. Som ni kanske ser går det åt ganska mycket mer plåt än det som man sedan ser. Detta beror bland annat på att falserna inte är helt täta och kräver en fotplåt som går högt upp på takfallet. Sedan så ska avståndet mellan tvärfalserna vara högst 1200mm (för att klara längdutvidgningen) så det blir en hel del bitar som ska tillverkas. Och eftersom att rännan ska ha fall så ska alla bitar först klippas koniska...

F0447.gif
 
Priserna ser ut på de viset iaf..det är endel arbete bakom en fotränna. Är det ett gammalt hus så är det ibland inte rakt så då får man räkna å öka fallet per meter brottfalsa gavlar..utkastaren.. kan vara tidsödande att riva den gamla med när taket ska sparas, sen går ifalsningen ibland tungt i gammal plåt för den är hård & spricker lätt . språnget skall enl mig gå en bit ovanför rännfalsen eftersom den bara blir hakfalsad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.