Hej,
Har lättbetong hus från 1963 vi har ett fönsterparti 367cm brett i vardagsrummet som är ganska dåligt och som jag vill byta.

Hur gör man egentligen? Finns det stora fönsterparti att köpa, eller köper man
tex 3 st 110 cm breda fönster och sätter 10 cm balkar emellan?
Hur hade ni gjort?

Helst vill man ju ha så mycket fönsteryta som möjligt, hur tunna balkar kan man använda för att kunna använda karmskruvar? Är det någon risk att fönstren är bärande?
Under gardinen är det ca 30 cm icke-fönster innan innertaket.

Tacksam för hjälp!

DSC_0237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju flera olika möjligheter. Regel mellan fönstren, koppla fönsterkarmarna direkt i varandra, olika moduler etc. Hur man gör beror väl på hur man vill att det ska se ut i slutänden. Vill ni att det ska se exakt likadant ut som nu? Jag skulle försöka anpassa till övriga fönster.

Större fönster än 16x10 eller nått är ju fruktansvärt tunga att hantera.....

Fönstren är knappast bärande, så bygger man inte.

Jag har förstorat några fönster här i huset där det är siporex/lättbetongväggar. Jag har då pluggat/Skruvat/limmat tjockare plywood i väggen (25mm tror jag) så att jag fritt kunnat dra i karmhylsor/skruv utan att väggelementen styrde placeringen av fönstren (det var cellplast i mitten på väggarna). Då fick jag också något bra att spika/skruva invändig fodring i.
 
peternicklas
Sätta ihop fönster med fönster gör du med skruv och mutter. Sedan karmskruv uppe och nere på varje förnster. Du borde få plats med 2*120 + 1*130 då modulmåtten är t.ex. 100 - 3 cm breda. 3 cm för att kunna dreva mellan karm och vägg.
 
S
Ursäkta om jag lånar tråden lite...
MathiasS: Vad tror du om dessa fönster, är de bärande? Min tanke är att de blivit mer eller mindre bärande efter 160 år. Det är nog inte bara att dra ut karmarna hur som helst, eller?
22.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De vanliga fönsterna känns också som osäkra kort att plocka ut, utan att man sätter en stötta på insidan. Känns som det finns risk att den övre delen rasar ner om fönstret tass ut annars. Eller?
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas skrev:
Sätta ihop fönster med fönster gör du med skruv och mutter. Sedan karmskruv uppe och nere på varje förnster. Du borde få plats med 2*120 + 1*130 då modulmåtten är t.ex. 100 - 3 cm breda. 3 cm för att kunna dreva mellan karm och vägg.
Finns det inte långa hylsor man kan koppla ihop med också? Har för mig jag har sett sådana. Alltså, som karmhylsor fast utan "skalle"
 
DanielF....det där får du fråga någon som kan nått på riktigt.....! ;)
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Finns det inte långa hylsor man kan koppla ihop med också? Har för mig jag har sett sådana. Alltså, som karmhylsor fast utan "skalle"
Kan hända. fick med skruv och mutter till mina Hajomparti när dessa skulle monteras. Funkar bra, har klarat ett antal stormar.
 
peternicklas
DanielF skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite...
MathiasS: Vad tror du om dessa fönster, är de bärande? Min tanke är att de blivit mer eller mindre bärande efter 160 år. Det är nog inte bara att dra ut karmarna hur som helst, eller?
[bild]

De vanliga fönsterna känns också som osäkra kort att plocka ut, utan att man sätter en stötta på insidan. Känns som det finns risk att den övre delen rasar ner om fönstret tass ut annars. Eller?
[bild]
På den nedre bilden, jag hade murat om teglet ovanför fönstret innan jag hade rört något.
 
S
peternicklas skrev:
På den nedre bilden, jag hade murat om teglet ovanför fönstret innan jag hade rört något.
Du menar att jag ska foga om teglet precis ovanför fönstret? För det vita ovanför tegelraden är också tegel som är inputsat. Dessutom är väggen runt 0,5m tjock med typ två lager tegel och två lager lertegel på insidan.

Det jag menar är att det blir ett mastodontprojekt att plocka ner allt tegel och mura upp det igen, speciellt på 21 fönster. Men att foga om det är inga problem, det är precis det jag håller på att göra på bilden.
 
MathiasS skrev:
Fönstren är knappast bärande, så bygger man inte.

i.
Mycket vanligt byggsätt på 60-70 talet. Kan räkna upp minst 5 hustillverkare som har bärande fönster.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Finns det inte långa hylsor man kan koppla ihop med också? Har för mig jag har sett sådana. Alltså, som karmhylsor fast utan "skalle"
Karmhylsor som man skruvar ihop fönster med är inget bra, dessutom så har de flesta tillverkare nuförtiden förskjutna karmskruvshål på höger och vänster sida.
Man kan alltså sätta ihop två fönster bredvid varandra genom att bara ta en karmskruv och dra i samt justera ihop dem tight, man träffar alltså inte karmhålet i fönstret bredvid.
 
Ok, men inte troligt att det är bärande i detta fallet alltså?

Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.