Hej.

vi ska börja renoveringen av vårt hus i sommar, och i första skedet
är det köket som ska rustas, och då ska dom gamla tvåglas fönstren ut.

Har försökt läsa mig till vad man ska tänka på vid fönsterbyte och vad man ska köpa,
men det är inte det enklaste :(

På en del sidor står t.ex. att man ska köpa fönster med så lågt u värde som möjligt,
medans andra varnar för att köpa för lågt ?

sen har vi det här med trä, alu och pvc ?
vad är bäst att välja när det gäller hållbarhet och underhållsfrihet?

samma sak gäller ju tätningen, drev eller skum?

Är tacksam för tips från personer som är bättre vetande än mig ;)
/Uffe
 
Jag skulle försöka få så lågt u värde som möjligt för vettigt pris finns dom med extremt lågt men kostar mer än man sparar.
Jag vill säga trä med aluminium håller längst och är i princip underhållsfrihet. Pvc tycker jag inte är snyggt och kvalitet är inte så bra på dom sen är plast är svårt att rengöra när det suttit ute i många år. Nu kommer vissa säga att pvc är det bästa som finns med det får dom stå för man får man man betalar för.
Finns vissa skum som man kan köra med men läs vad tillverkaren säger för det du köper.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Kör med trä/alu-utsida för snygga hållbara fönster.
Drev= självexpanderande drevremsa.
 
Vi valde tvåglas pvc-fönster med u-värde på 1,25. Vi tyckte inte det var värt pengarna att ta treglas och få u-värde 1,1. Innan hade vi ju säkert u-värde 3,0 med halvruttna träfönster från 70-talet! Framförallt så var inte nya träfönster eller aluminium något alternativ för oss.
 
Jag kommer köpa kulturfönster i trä från Tanumsfönster! Vackrare fönster går inte att hitta nyproducerade:)
 
Skall byta fönster i sommarstugan på västkusten.
Blir även här från tanumfönster. Alu och trä. Haft liknande fönster tidigare som ser ut som nya efter 10 år i extremt utsatt läge. Tror att det var 3-glas men är inte helt säkert.
 
Byter oxå till 3 glas trä alubeklädd utsida... Tanumfönster. Kör med drev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.