Vi planerar att i samband med fönster-och fasadbyte byta ett fönster mot en fönsterdörr. Min fråga gäller hur detta görs på ett säkert sätt för konstruktionen. Är en gavelvägg ska tilläggas. Fönstret sitter ca 1m från husets ena sida).

Väggarna består av antingen liggande plank eller timmer (verkar vara olika på olika ställen i huset, har ännu inte öppnat upp den här väggen för att kolla). Dörren ska inte vara bredare än fönster som redan sitter (140 cm) men det behöver ju kapas ut nedanför fönstret. Vad bör vi tänka på? Bara kapa eller stärka upp på något sätt?
 
Jag trodde nästan att det var min fru som ställt frågan Vi står inför ett nästintill identiskt ingrepp i närtid. Vår snickare har inte tid att göra det mem säger att det inte ska vara några problem att bara öppna upp så länge man inte breddar. Bevakar tråden och hoppas på fler svar.
 
Stämmer, fönsterkarmar är sällan bärande. Troligtvis avväxlad alt. bär inte direkt upp delarna ovanför.
 
Tack för era svar. Som jag misstänkte då, men vill ju inte riskera att göra något korkat..
 
Tänkte bara jag skulle uppdatera dig med hur det gick för oss.. Det gick utmärkt. Hyrde en ordentlig tigersåg och öppnade upp. Snickaren ansåg att eftersom tillbyggnaden var förankrad i huset så skulle det inte hända något oavsett. Bifogar några bilder. Har inte märkt ett dyft, inga spänningar vid sågningen, inga ljud eller annat
 
  • Uppöppning av vägg i hemmet med tigersåg för att skapa en öppning mellan rum, inga synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ptz0n
  • Laddar…
Bild2
 
  • Skadad träbjälke med röta och en avsliten planka med hål, i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi göt ändå igen för att få det rakt och extra stabilittet
 
  • Nybetong i dörröppning för rätning och stabilisering med synlig plywood och gammalt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Undrar om det är någon som gjort detta fast i yttervägg, för att få altandörr t ex? Något särskilt att tänka på då?
 
Det var i yttervägg vi gjorde. Satt ett fönster där förut.
 
J JoelH84 skrev:
Tänkte bara jag skulle uppdatera dig med hur det gick för oss.. Det gick utmärkt. Hyrde en ordentlig tigersåg och öppnade upp. Snickaren ansåg att eftersom tillbyggnaden var förankrad i huset så skulle det inte hända något oavsett. Bifogar några bilder. Har inte märkt ett dyft, inga spänningar vid sågningen, inga ljud eller annat
En fråga är det bättre med tigersåg än motorsåg,ska göra liknande ingrepp i gammal timmerstomme
 
Hos oss gäller det också en yttervägg. Har inte påbörjat dörrprojektet än, fullt upp med förberedelser eftersom vi ska göra ett fasadbyte i samma veva...

Min oro rör egentligen inte väggens hållfasthet för tryck uppifrån, utan att den ska tappa stabilitet i sidled och riskera att börja bukta eller så. Någon som vet om detta är en risk eller om oron är obefogad?

Har plockat ner en av de gamla eternitplattorna för att försöka se hur väggen är uppbyggd. Ser ut som att den är byggd av liggande plank (oklart hur tjocka), ifall detta kan påverka.
 
För den som är intresserad av hur det gick så satte vi in dörren nu i helgen. Gick fint att både kapa och få den på plats. Nu är det bara resten av fönstren och fasaden kvar att byta.

En rolig detalj, som visserligen inte har med dörren att göra, är att bottenbrädorna på den gamla fasaden satt kvar bakom eterniten. Där kan man se att huset tidigare haft en flackare taklutning. Inte bara vi som sätter vår egen prägel på huset (det är byggt i mitten av 1800-talet, så konstigt vore det väl annars).

En nyinlagd dubbeldörr i ett hus under renovering med avtäckt fasad och synliga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med byggnadsställningar och fasad delvis avlägsnad, visar gammal bottenbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Cordata skrev:
För den som är intresserad av hur det gick så satte vi in dörren nu i helgen. Gick fint att både kapa och få den på plats. Nu är det bara resten av fönstren och fasaden kvar att byta.

En rolig detalj, som visserligen inte har med dörren att göra, är att bottenbrädorna på den gamla fasaden satt kvar bakom eterniten. Där kan man se att huset tidigare haft en flackare taklutning. Inte bara vi som sätter vår egen prägel på huset (det är byggt i mitten av 1800-talet, så konstigt vore det väl annars).
Hur tjocka väggar hade ni?
 
C Cordata skrev:
Min oro rör egentligen inte väggens hållfasthet för tryck uppifrån, utan att den ska tappa stabilitet i sidled och riskera att börja bukta eller så. Någon som vet om detta är en risk eller om oron är obefogad?
Ja, detta är en uppenbar risk i timmerhus med liggtimmer. Ju högre öppning desto viktigare att stabilisera mot buktning. Gåtar är det klassiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.