Hej. Jag ska byta kök och sätta in en högre bänk. Då måste jag sätta in ett mindre fönster så det kommer högre upp. Kan någon förklara hur jag ska gå till väga?
 
Vad är det för material i (ytter)väggen?
Utan att veta vad väggen består av går det inte att säga hur du ska göra.

Åt vilket håll öppnas fönstret idag?
Varför byta fönster, det går att "bygga igen" nedre delen av fönsteröppningen med en täckskiva dikt mot bänkskivan, det blir då en liten nedsänkt "hylla" mellan bänkskivan & fönstret, svågern gjorde så det blev väldigt snyggt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Du kanske behöver inte. Om fönstret är kvar som det är (förhoppningsvist utåtgående) så kan du montetera den förhöjda bänkskivan på de nya stommarna och bygga en låda bakom bänksivan lodrätt från bänksivans bortre kant. Jag har det så och är riktigt nöjd med det.
Alternativet, att bygga upp ett stycke vägg som är ful utvändigt, har jag sett för många exempel på.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Om fönstret öppnas inåt och det inte går att ta bort lite på skåp/bänkskiva så byt fönster till ett vändbart utåtgående i samma storlek som befintligt.
 
Eller ett fast förnster om du har andra vädringsmöjligheter. Både billigare och bättre värmetal.
 
Det är tegel på utsidan. Fönstret öppnar man utåt och har även tänkt ha det så oxå, om det inte blir mycket bättre utan öppning.
När bänk och allt är på plast kommer det ta ca 4cm av fönstret
 
Är det fler fönster på den ytterväggen som har samma höjd på fönsterblecket på utsidan?

Har du några tegelstenar liggande som du kan använda?

Om ja på fråga ett och/eller nej på fråga två så kommer det att bli fult på utsidan om du sätter in ett lite mindre fönster. Om du har mycket med tegel liggandes så kan det eventuellt bli snyggt att sätta in ett mycket mindre fönster (mindre än halva höjden), men då förlorar ni mycket dagsljus.


Med bara 4-5cm i höjdskillnad så är det inget att tveka på, det är bara att låta fönstret sitta som det sitter å bygga en liten "låda".
 
Demmpa skrev:
...
Varför byta fönster, det går att "bygga igen" nedre delen av fönsteröppningen med en täckskiva dikt mot bänkskivan, det blir då en liten nedsänkt "hylla" mellan bänkskivan & fönstret, svågern gjorde så det blev väldigt snyggt.
Och det ger en naturlig plats för några krukor med gräslök, salvia och rosmarin :)
 
För att slippa den där dammfällan bytte jag själv till ett 10cm mindre fönster. Dock har jag träfasad så det var lätt att fixa till.
Vad är det för fönster du har och vad har du tänkt byta till? Ett gammalt 2 glasfönster och ett nytt tre glas kan ha lite olika tjocklek på karmarna så där kan man vinna någon cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.