Lite sugen på att byta ut fönstret i sovrummet till förmån för en altandörr. Vad behöver man i form av ritningar etc för att veta hur komplicerat det blir? På nedan bilder syns 1) befintliga fönster i sovrum och 2) lösningen i vardagsrummet som jag skulle vilja kopiera till sovrummet. Tips och idéer?
 
  • Ett befintligt sovrumsfönster med en lampa och blomkrukor på fönsterbrädan vid nattid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr med glaspartier som öppnar mot en uteplats, inredningsdetaljer och skor framför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är samma bredd på fönstret som på altandörren är det sannolikt inte särskilt svårt men lite beroende på vad du har för fasad (trä,tegel, puts). Kontrollera att det inte går elledningar eller rör (mindre troligt) i väggen, sannolikt inget större problem att fixa men kräver så klart rätt hantverkare.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Det är träfasad och dörren blir lika bred som fönstret och slutar på samma höjd så det borde i så fall innebära att det "bara" är att såga upp ett större hål då? Det kan väl inte gärna finnas några konstiga bärande element där?
 

Bästa svaret

Då är det bara att köra på (y). Du ska väl egentligen skicka in om fasadändring till kommunen också….
 
mexitegel mexitegel skrev:
Då är det bara att köra på (y). Du ska väl egentligen skicka in om fasadändring till kommunen också….
Jag har sån tur att huset ligger utanför detaljplan samt att områdesbestämmelser saknas så det slapp jag. :D Helgens inköp får bli en tigersåg.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dåså! Vad sitter du här och skriver för? Fram med tigersågen! :D
 
  • Gilla
  • Haha
Kromo och 2 till
  • Laddar…
B
Har det blivit nått av?
 
Det kom lite annat ivägen. Men jag har i alla fall pratat med en snickare som kollat ritningen och gjort tummen upp för att göra bytet. Så det ska göras i närtid (=innan vintern).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.