Hej alla!

Är inte så kunnig inom detta så tänkte fråga er experter :)


Funderar på att byta ut alla gamla 2-glas fönster i vår 70-tals villa till nya 3-glas fönster.

Men sedan slog mig tanken att jag läst någonstans att dessa hus är bygda så att dom måste ha en hel del luft som cirkulerar runt för att inte börja mögla och få dåliga Radon värden.

Det löser man väll enkelt då med ventiler ovanför fönsterna, men frågan är då hur mycket energi man sparar om dom ändå måste vara öppna och dra in kall luft?
Eller hur fungerar det?


Vi har även en luftvärme pump om det kanske kan hjälpa?


Mvh/ Per
 
om det här med fönstrerna vet jag inte mycket men du tillför ju ingen luft med en luftvärmepump. Den värmer ju inneluften men tar inget utifrån.
 
Sätt in FTX?
 
Beppo skrev:
om det här med fönstrerna vet jag inte mycket men du tillför ju ingen luft med en luftvärmepump. Den värmer ju inneluften men tar inget utifrån.
Detta ställer jag inte upp på. Visst tar du luft utifrån med en luftluftväxlare. Denna hjälper dig mycket med inomhusklimatet, både temperaturmässigt och luftkvalitemässigt.
 
Nja... du byter dina gamla (otäta) fönster och kompletterar med ventiler. Antingen en listventil (vad nu de heter) eller en tallriksventil. Sen ser du till att de är "lagom" öppna, det mäter du vid takventilerna som ventilerar UT luften ur huset. Det finns mätinstrument att hyra för ändamålet, ser ut som en tratt med en propeller i änden och display som visar flödet.

Lämpligt flöde kan du få genom att antingen mäta innan du gör förändringen eller så går det att surfa upp lämpliga värden beroende på rumsstorlek etc.

Poängen är att du EFTER fönsterinstallationen ska dra in precis lika mycket kall luft som du gjorde innan, skillnaden är att du slipper den stora kalla ytan som ditt oisolerade fönster var! Värmen stannar inomhus istället för att vandra genom fönstret ut, du slipper alltså många stora köldbryggor - där har du energibesparingen!
 
Jag skulle inte vilja påstå att 2-glasfönster är otäta. Det är väldigt lätt att täta med tätningslister. Däremot är inte u-värdet nåt vidare bra.
Har du ventiler i fönsterna idag? Om du inte har det så behöver du inte sätta i nya ventiler för att du byter till 3-glas. Om du däremot har för dålig tilluft i huset så behöver du ventiler oavsett fönterbyte eller ej. Det du sparar i energi är lika mycket som för alla andra som byter fönster om du förstår vad jag menar.

/Funkis
 
Ok, tack så hemskt mycket för svaren!

Tror inte vi har dålig luftströmning nu i huset, men fick för mig att man täpper till det befintliga själv draget med nyare fönster.
Men så var det alltså inte då.


Då är det ju bara att tuta och köra...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.