Hej!

Ska byta våra gamla kopplade fönster och skulle nu mäta lite noggrannare innan beställning. Upptäckte då att karmarna på de gamla fönsterna är spikade direkt i det liggande timmret.

Antar att det är bäst att regla upp för de nya fönstren? Ska man dreva på båda sidor om regeln då? Eller hur får man det tätt? Förslag på hur jag ska mäta upp de nya fönstren?

Tacksam för alla tips och idéer utom att jag inte ska byta fönster!

Mvh/Peter
 
Har precis bytt våra fönster i gammalt timmerhus. Vi satt in plastfönster med plastskenor som man trycker in smygarna i. Smygarna gör då att fönstret utvändigt blir c:a 2 cm större både på höjd och bredd. Om du ska ha ett liknande system så kom ihåg att ta hänsyn till det. Det gjorde inte jag och det innebar att det blev ett himla karvande i varenda fönsterglugg. Varför skulle du behöva regla upp? Det går väl bra att montera de nya på samma sätt som de gamla? Våra satt också spikade i timret. De nya monterades med monteringsjärn som följde med fönstren. Skruvades i innerväggsreglingen. Fönstren ställdes på två stycken franskskruv som gjorde det lätt att justera in vågrätt. Jag såg till att ha samma mått runt om i förhållande till innerväggarna. Sedan fick utvändiga fodren skräddarsys efter timmerväggen som var långt ifrån rak. Det blev klackfoder med klacken mot fönstekarmen i vissa fall och med klack mot timmervägg i vissa fall. Trixit men det går med tålamod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.