Hej,
Jag har ett hus med gamla fönster. Det är 2 glas - klarglas, räknar med U-värde på 2.8-3.0. En del fönster är dåliga och måste bytas, en del är OK.

Vad jag kan läsa på olika forum så är den generella melodin att det lönar sig bara att byta om fönstret är dåligt, dvs inte om fönstret är bra.

Jag skulle vilja få lite tankar om hur jag själv räknar på denna investering eftersom jag inte håller med den generella melodin.

ett 2 glas - klarglas med U-värde 2.8 och ligger på ca 2 m^2 som byts mot ett A klassat fönster med 0.9 i U-värde har en besparing på ca 320:-/år (http://www.energifonster.nu/sv/rakna_ut_din_energibesparing.aspx)

kostnaden för ett fönster i den klassen kan fås för 2800:- ink allt (PVC från Polen)
Arbetstid 3 timmar â 2 personer. timpris 300:-/h
Totalkostnad: 2800+1800 = 4600 / fönster

320/4600 = 7 % avkastning
och då har jag inte räknat in varken ROT eller skatteavdrag (företagare)

Enda nackdelen är att det är 7% på eget kapital till 100% och ingen hävstångseffekt från en bank men ändå, 7% slår det mesta i dag.
Vad missar jag?
Tack!
 
Med få och stora fönster, samt en materialkostnad som ligger långt under "svensk normalkostnad", och om allt dyrbart extraarbete går att få bort genom att få de nya fönstren i exakt samma storlek som de gamla, så kanske du kan räkna hem det. (Om vi antar att din beräkning är korrekt, och helt bortser från det estetiska och andra personliga preferenser.)
 
Har du räknat in kostnader för insidan? Nya lister mm?
Vad har du för hus?
 
Jag har höftat lite med arbetstiden. Det kanske tar mycket längre tid för arbetet invändigt.
Priset kan så klart variera beroende på fönstret och var jag köper det.
Jag kommer byta 3 fönster som är dåliga och försöka skapa mig en uppfattning på tiden, och kostnaden mot besparingen. återkommer med en ny beräkning.

En villa på 250 m^2
 
Vilket årtal är den från?
 
1930 - rött tegel
har du andra tips man kan göra, hjälper det att putsa huset för att få tätt springor osv?
 
Känns ju nästan som helgerån att sätta pvc fönster på ett 30-tals hus.. Du har inte funderat på att låta renovera dem och sätta in isolerruta ist?
När vi räknade på att byta fönster kom vi fram till att renovering + isolerglas hamnade på ungefär 50% av priset mot att sätta in nya(i trä från litauen), inkl arbete och material.
Nu i efterhand är vi jäkligt glada att vi valde att renovera.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
fast putsar du om huset och sätter nya pvc fönster kan det blir rätt modernt och snyggt för en ok kostnad på ett 30-tals hus. Grejen är att det är dåligt runt om fönsterna också, samt tätningslister slitna osv. Sen vill jag ha plast eller alu för att slippa underhåll. Men jag noterar vad du säger, för det är ju så klart en kostnad också.
 
Det tillkommer ju kostnader för drevning/drevskum, karmskruv, plåtdetaljer (nya fönsterbläck t.ex.). Deponi av de gamla fönstrena är ju också en kostnad om man nu inte gör det själv?

Visserligen inga gigantiska utgifter, men om du skall göra en kalkyl bör ju även detta finnas med.

Personligen anser jag att man främst byter fönster för komfortens skull. Vill man göra kostnadsbesparingar finns det andra investeringar som har en kortare payoff-tid.

De fördelar jag kan se med nya treglasfönster (jämfört med kopplade 2-glas) är följande:

* Minskat kallras (d.v.s. golven upplevs som mycket varmare)
* Hälften så mycket att putsa
* Har du aluminium- eller plastfönster slipper du underhållsmomentet vart 10:e år (eller vad det nu handlar om).
* Bättre ljudisolering
* Estetiska fördelar (beror dock mycket på vad som sitter där innan, samt husets stil och din egen smak)
 
Sedan är kvalitén i ett fönster från 30 talet långt mycket bättre än ett pvc fönster. På den tiden tillverkades fönstren av kärnvirke.
Gör man dessutom som vi gjorde och sätter i en hel kassett så blir man av med kopplingen Och därmed slipper man 2 sidor att putsa.
Tilläggas bör att efter renoveringen ser fönstrens ut som nya.

Nu ska jag sluta tjata om det.... Lycka till :)
 
Själv är jag lite tveksam till själva kalkylen på energifonster.nu.... Kolla vilka som ligger bakom sidan så att du inte byter fönster baserat på en glädjekalkyl.

/Krille
 
Tar ni som sätter in PVC även med i beräkningen andrahandsvärdet? Skulle jag gå på en husvisning och det satt plastfönster hade jag vänt i dörren, finns inte på min världskarta att jag skulle köpa det.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Alltså att sätta in isolerfönster eller energiglas gör att man får helt nya fönster fast de är gamla till en bråkdel av kostnaden. Behöver inte göra några förändringar i lister etc. Bara lämna in till din lokala glasmästare.
Personligen tycker jag att det slår det mesta. Sedan låter det ju som om du har ett hus som har byggts då det fortfarande gjordes jättebra fönster.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag monterar ibland fönster på entreprenad och riktlinjen säger 4 tim för ett fönster upp till 0,75 kvm (färdig in- och utsida), 5 tim upp till 2 kvm och över 2 kvm så gäller löpande deb.

Har monterat ett antal PVC-fönster och anser att de verkar hålla godkänd kvalité, Vad jag ställer mig frågande till är hur plasten ser ut om 10, 15 eller 25 år.

Dock så ställer jag mig tveksam till om det kan vara ekonomiskt försvarbart att byta fönster om de inte är i ett fruktansvärt dåligt skick.

Var för några veckor sedan och bytte 22 enheter på ett hus, prislappen landade runt 200tkr. 75% av fönsterna som i plockade bort hade haft minst 15-20 år kvar om man bara hade ägnat dem lite omsorg.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.