Ska byta fjällpanelen på vår 60-talskåk. Den är torkad och sprucken och har troligen suttit där i 50 år. Det blir inte fjällpanel igen utan en annan typ av liggande panel. Jag har varit uppe på vinden och kollat hur det är gjort idag, och det ser ut som att panelen är spikad rakt in i takstolarna. Jag tror även att vi har problem med någon form av svamp eller mögel på fjällpanelen, ev så syns detta på den sista bilden. När man byter panelen, bör man komplettera med en vindpapp bakom panelen eller riskerar man att få fuktproblem på vinden då? Jag tror att huvudvinden har ventilerats genom springor i panelen, och den lilla vinden har ett par ventilationsgaller. Vinden är en kallvind och är tilläggsisolerad (ca 5-10cm originalisolering, samt ca 15-20cm tilläggsisolering). Något annat man borde passa på att göra samtidigt?

Ett vitt 60-tals hus med fjällpanel och en trädgård på en solig dag, potentiell mögel synlig på panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i en äldre, sprucken fjällpanelvägg ger insyn till kallvinden med synlig isolering och en röd kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad med fjällpanel och öppet inspektionshål, verktyg och virke på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallvind med synlig takstol, äldre isolering och träpanel som kan visa tecken på svamp eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ett typiskt 60-talshus med allt som det innebär. Bl.a. dålig virkeskvalitet på fjällpanelen. Satsa på hög kvalitet på den nya, gärna norrländsk tätvuxen gran. Med tilläggsisoleringen följer förändringar som påverkar fuktförhållandena på vinden. Jag tror det är bättre att ventilera vinden med ventiler på gavlarna än dessa omfattande springor. Jag ser inget fel i att sätta diffusionsöppen vindduk bakom den nya panelen. Vindsbjälklagets originalisolering är säkert 15 cm. Kan bestå av sågspån, kutterspån eller mineralull. Om det är sågspån eller kutterspån är tilläggsisolering med mineralull olämplig. Den är dessutom kolossalt slarvigt gjord.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Varför sätta vindpapp? Jag skulle inte göra det i en konstruktion som inte ska isoleras.
 
Det beror givetvis på vilken typ av panel som TS tänker använda. Väljer han en spontad panel så blir den ganska tät, då är behovet inte så stort. Det gäller att begränsa ventilationen av vinden som annars kyler ner luften. Det är viktigt vid tilläggsisolering.
 
J justusandersson skrev:
Det beror givetvis på vilken typ av panel som TS tänker använda. Väljer han en spontad panel så blir den ganska tät, då är behovet inte så stort. Det gäller att begränsa ventilationen av vinden som annars kyler ner luften. Det är viktigt vid tilläggsisolering.
Men det ska ju inte vara tätt. Du vill få bort eventuell varmluft som letar sig upp från huset, annars finns det risk för kondens på insida av tak och panel och senare mögel.
 
Det är lufttemperaturen som bestämmer hur mycket vattenånga som kan vara bunden i vindsluften. För många springor bidrar till att sänka temperaturen. Det går aldrig att ventilera bort fukrproblem på en kallvind. Förr eldade man för kråkorna och kallvindar var ganska varma. Då förekom inga fuktproblem. Dessa har kommit med tilläggsisoleringarna (bl.a.).
 
R
Vindpapp e bra mot
Flugor, getingar o annat.
Sen motar det regn/fukt.
 
Tänk på att springorna måste finnas kvar för mössen som bor i isoleringen. Sätter du ventiler med nät måste de leta sig ut i naturen istället... ;)
 
J justusandersson skrev:
Det är ett typiskt 60-talshus med allt som det innebär. Bl.a. dålig virkeskvalitet på fjällpanelen. Satsa på hög kvalitet på den nya, gärna norrländsk tätvuxen gran. Med tilläggsisoleringen följer förändringar som påverkar fuktförhållandena på vinden. Jag tror det är bättre att ventilera vinden med ventiler på gavlarna än dessa omfattande springor. Jag ser inget fel i att sätta diffusionsöppen vindduk bakom den nya panelen. Vindsbjälklagets originalisolering är säkert 15 cm. Kan bestå av sågspån, kutterspån eller mineralull. Om det är sågspån eller kutterspån är tilläggsisolering med mineralull olämplig. Den är dessutom kolossalt slarvigt gjord.
Ja, vi ska köpa ny spontad panel av ett lokalt sågverk som har en högre kvalitet än "vanlig bygghandel". Originalisoleringen är av mineral eller stenull (pappklädd på ytan).
 
J justusandersson skrev:
Det beror givetvis på vilken typ av panel som TS tänker använda. Väljer han en spontad panel så blir den ganska tät, då är behovet inte så stort. Det gäller att begränsa ventilationen av vinden som annars kyler ner luften. Det är viktigt vid tilläggsisolering.
Vi har tänkt en spontad panel (liggande). Troligen #2 uppifrån i bilden.

Ostaplad omålad spontad panel i olika storlekar med fokus på det andra brädet uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JohanLun skrev:
Tänk på att springorna måste finnas kvar för mössen som bor i isoleringen. Sätter du ventiler med nät måste de leta sig ut i naturen istället... ;)
Vi har tillräckligt med djur i huset utan mössen (spindlar)..
 
O Exsicco skrev:
Varför sätta vindpapp? Jag skulle inte göra det i en konstruktion som inte ska isoleras.
För att minska luftutbytet och då minska värmeförlusterna.
 
J justusandersson skrev:
Det är lufttemperaturen som bestämmer hur mycket vattenånga som kan vara bunden i vindsluften. För många springor bidrar till att sänka temperaturen. Det går aldrig att ventilera bort fukrproblem på en kallvind. Förr eldade man för kråkorna och kallvindar var ganska varma. Då förekom inga fuktproblem. Dessa har kommit med tilläggsisoleringarna (bl.a.).
Skriver inget om att ventilera bort fukt, problemet ligger i att om kallvinden är varm och det är kallt ute så kommer fukt falla ur när varm luft träffar takets insida och då bildad det kondens. En kallvind ska vara kall.
 
A arowe17 skrev:
För att minska luftutbytet och då minska värmeförlusterna.
Se tidigare inlägg, jag menar att man inte vill minska luftutbytet. Vill man minska värmeförluster så är det neråt mot den uppvärmda delen av huset som ska isoleras.
 
#2 tycker jag verkar vara ett bra val. De avfasade kanterna gör att rörelser i sponten inte syns så tydligt. Z-panelen blir gärna lite otät.
Det Exsicco skriver om att "en kallvind ska vara kall" kan jag inte hålla med om uttryckt på det sättet. Det finns oerhört många äldre hus som drabbats av fuktproblem på senare år trots att de dessförinnan har stått problemfritt i femtio år. Orsaken till fuktproblemen beror på att kallvindarna har blivit kallare dels genom tilläggsisolering dels genom att man slutat elda i murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.