Hej alla,

Efter att ha kollat lite här på olika trådar så gjorde jag slag i saken och byte fjädrar själ till luckan på diskmaskinen.
Ofta lite orolig för att prova själv men det gick väldigt smidigt måste jag säga.

Hittade ingen tråd som var specifik till just min diskmaskin, Cylinda DM 3038, som visade hur man gick tillväga. Så därför lägger jag upp denna tråden.

Luckan började bli väldigt tung och stannade inte halvvägs som den brukade så misstänkte att det var gångjärnen eller fjädrar som var problemet. Så kollade runt lite och hittade fjädrar som var till min maskin och beställde hem.
Så idag så drog jag fram maskinen, tog av sidorna och bytte bägge fjädrar. Det var endast en som gått av (se bilder) men tänkte att jag lika gärna kunde byta bägge när jag ändå höll på.
Det var jättelätt att få av sidorna med några få skruvar och även att byta fjädrarna.

Så jag kommer absolut laga mer själv i framtiden med hjälp av denna sidan.

Tack alla som lägger upp!
 
  • Närbild på insidan av en diskmaskin, specifikt den utbytta fjädern vid luckan på en Cylinda DM 3038-modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en delvis isärplockad Cylinda DM 3038 diskmaskin som visar en monterad fjäder för luckan, sladdar och en slang i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan av en Cylinda DM 3038 diskmaskin där nya fjädrar för luckan nyligen har installerats, visar även en av de gamla trasiga fjädrarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en diskmaskin, Cylinda DM 3038, med nya utbytta fjädrar och avmonterade sidor, monterad på en träram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen diskmaskin som visar utbytta fjädrar vid luckan. I förgrunden ligger en borttagen fjäder på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen diskmaskin Cylinda DM 3038 där en sida är borttagen, uppställd på en trälåda i kök. Verktyg och delar synliga, fjädern för luckan bytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en trasig fjäder till en Cylinda DM 3038 diskmaskin liggandes på ett träbord. En liten avbruten metallbit från fjädern syns intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
C Cibbe80 skrev:
Hej alla,

Efter att ha kollat lite här på olika trådar så gjorde jag slag i saken och byte fjädrar själ till luckan på diskmaskinen.
Ofta lite orolig för att prova själv men det gick väldigt smidigt måste jag säga.

Hittade ingen tråd som var specifik till just min diskmaskin, Cylinda DM 3038, som visade hur man gick tillväga. Så därför lägger jag upp denna tråden.

Luckan började bli väldigt tung och stannade inte halvvägs som den brukade så misstänkte att det var gångjärnen eller fjädrar som var problemet. Så kollade runt lite och hittade fjädrar som var till min maskin och beställde hem.
Så idag så drog jag fram maskinen, tog av sidorna och bytte bägge fjädrar. Det var endast en som gått av (se bilder) men tänkte att jag lika gärna kunde byta bägge när jag ändå höll på.
Det var jättelätt att få av sidorna med några få skruvar och även att byta fjädrarna.

Så jag kommer absolut laga mer själv i framtiden med hjälp av denna sidan.

Tack alla som lägger upp!
bra jobbat turkiska maskiner är inte att leka med
om man jämför med en bosch ser man hur mycket simplare cylindan är med dessa fjädrar även om det är ett liknande system
 
  • Gilla
Cibbe80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.