Hej på er alla,
Jag behöver och veta vad jag ska tänka på när jag ska byta fasaden samt ska lägga på lite mer isolering? jag har noll erfarenhet på ryggen och tänkte göra jobbet själv:wow:.
har massor av frågor på huvudet början från vart ska man handla bra material och bra priser, vad ska man tänka på när man köpa trä paneler, spiker (rostfrit eller) isolering.......osv.

Jätte stort tack för er alla som läser och ge feedback d^_^b.
MVH
 
Väldigt allmän frågeställning.
Men jag gjorde så här på garaget sett utifrån. Panel, spikregel (ger luftspalt), vindduk, nya reglar med isolering emellan. Jag fäste reglarna direkt på putsfasaden men det låter på dina frågor som om Du har panel på huset redan från början?
Är den gamla panelen dålig (verkar ju så eftersom Du tänker byta den) så skulle jag ta ner den för jag vill inte bygga in gammalt dåligt trä i väggen men jag har sett att andra tycker annorlunda.
Sen regla på tvären mot de gamla reglarna så att den nya isoleringen minskar köldbryggorna.
Kan vara så att det ska sitta nån diffusionsspärr nånstans men var vet i så fall inte jag.
 
Vare sig du ska byta eller slå på ny utanpå så behöver du få koll på hur din vägg är uppbyggd idag, för att bygga på den korrekt.
 
Några saker att ägna en tanke åt:
Som tidigare sagt: hur är nuvarande vägg uppbyggd? isolera inte utanpå en gammal luftspalt, vad och hur finns att fästa nytt material i ?
Hur mycket isolering "tål" takfoten?
Hur mycket isolering "tål" sockeln, finns det anledning att isolera sockeln?
Byta fönster?
Flytta ut fönster?

En liggande och en stående regling ger bättre isolervärde.
70*45 mm reglar ( "med 45:an" mot vägg ) är trevligare att jobba med än 45*45 som brukar ligga och slå sig mycket nu på försommaren.
En envarvarvs regling med spikläkten på regeln (vindskydd imellan) kan ge frostränder, eller snarare "inte frostränder", på fasaden på vintern.
Bestäm hur du vill sätta ev. fönster-överbleck i / på nya fasaden
Nya bleck och ev. fasad delnings plåtar blir också en kostnad folk glömmer.

Ett råd: försök att räkna in en spikpistol och kompressor i kostnaden, om du inte har det:)
Lägger till det här: Kolla vindskivorna på taket när du ändå har ställning på plats.
Ta beslut om du skall byta stuprör och hur det blir med hängrännorna då.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.