Hej!

Jag tänkte tilläggsisolera mitt putsade hus med cellplast.

Har lite funderingar på att sätta upp träfasad efter det.
Frågan är om jag kommer ångra mig för att det ser sämre ut eller det finns andra nackdelar?

Tacksam för åsikter.
 
Vill du inte ändra utsidan av huset, kan du ju tilläggsisolera på insidan istället. Tilläggsisolerar man på utsidan hamnar plötsligt fönstren långt innanför fasaden, vilket inte är så snyggt.
 
Man ska alltid försöka isolera från utsidan på sten/puts hus.
Frågan är vilket som det är mest jobb med?
Flytta fönsterna utåt eller regla upp, måla etc. i hela huset.
Är det inte så att din nuvarande fasad är i toppskick hade jag isolerat på utsidan.
Ångrar du dig och vill ha ett putsat utseende använd Minerit skivor eller putsa direkt på cellplasten.

//Jonas
 
Jag tänkte putsa direkt på cellplasten.
Jag skall bara ha 50 mm, så jag anser att jag inte behöver flytta ut fönsterna.
 
Ante!

För träfasadalternativet gäller:

Isoleringstjocklek 50mm. Därefter skall du ha 9mm gips (el motsv), bärläkt 22-25mm, fasadplank 22.

Totalt drygt 10cm lågt räknat. Dina fönster sitter sannolikt en bit in i fasaden redan. => Flytta ut fönstren!

Är det verkligen så besvärligt som alla vill göra gällande? Mig tar det nu ca 7h från orörd orginalvägg tills dess att det sitter ett fönster/dörr på plats och det är klart för att fixa ytskikt på in och utsida. Att bara flytta ut befintliga fönster känns inte speciellt betungande även om det förstås för med sig ytterligare arbete med fönsterbrädor etc.
 
Vi flyttade ut fönstrena - det ser ju ut som skit på insidan för närvarande, men så fort det kommer på lite foder blir det ju bättre.

Det är INTE krångligt eller betungande anser jag. Vi fick ut alla fönster på en dag, grovt räknat. Det är helt klart värt det. Jag anser att ett hus med djupa gluggar tappar hela sin stil.
 
Det ser dumt ut om man har för stora gluggar inne oxo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.