Jag hade tänkt byta fasad på vårt hus och samtidigt tilläggsisolera.

Idag sitter 100mm mineralull i väggen och maxitegel fasad som ytterbeklädnad.

Jag tänkte bygga upp en utanpåliggande stomme med 45*95 förskjutet cc60 mot den gamla stommen. Denna kommer stå helt på grundmuren och jag förankrar överallt där stommarna möts, syllen, hammarbandet och runt fönster och dörrer. På detta tänkte jag sedan sätta vindstopper och stående 22*38 eller 22*45 för luftspalt och sedan liggande fasad träpanel.

Är detta tillvägagångssätt bra eller bör det vara 2* 45*45 reglar. Första varvet stående och andra lagret liggande?

Bör jag avlägsna den gamla asfaboarden mellan isoleringslagren?

Yttervägglivet kommer hamna med samma överhäng som teglet idag, ca 20mm. Är det önskvärt att öka på det lite (huset har källare och ca 70cm synligt källarväggliv ovan mark

Se bifogad väggritning

väggritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej Danne.

Jag vill helst slippa använda "systemlösningar". Den enkla anledningen är att jag vill komma lite billigare undan. Bruten köldbrygga blir det ju om jag sätter det nya storverket omlott med det som sitter där idag (förutom vid fönster och dörrar då)

Enklast vore ju att köra på ett lager till 95x45 utanpå med 100mm isolering emellan. Fördelen med 2x 45x45 är att läkten sedan hamnar rätt mot reglarna bakom. Syll och hammarband blir fortfarande 100mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.