Har gult hamrat glas i ytterdörren som jag skulle vilja byta till ofärgat slätt glas.

Det gula glaset ser ut att sitta i en kasett (tror det är 2glas, innersta glasset är genomskinligt ofärgat).

Måste jag byta hela kasetten eller kan man plocka isär kasetten och byta bara yttersta glaset eller blir det superdålig isolering då?
 
Byt kassett.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…

Bästa svaret

En glaskassett är ju 2 eller 3 ihoplimmade glas med gas i utrymmet mellan. Du kan inte byta något av glasen utan att bryta denna försegling. Mät din gamla glaskasset (när du tagit bort listerna) och gå in på interglas.se och beställ. Några hundralappar och en vecka senare står det en ny kassett utanför din ytterdörr.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Tack för svar! Bara nyfiken, hur stor skillnad är det på gasen och luft i isolervärde?
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Ingen aning, tror det är gas i alla, nog mest marknadsföring. På en sådan liten ruta som sitter i en dörr eller sidoljus är det nog inte ens en mätbar skillnad. Ta den billigaste kassetten de har.
 
T Timmerö skrev:
Tack för svar! Bara nyfiken, hur stor skillnad är det på gasen och luft i isolervärde?
Nu är vi utanför mitt expertområde men gaserna rör sig långsammare i det slutna utrymmet då de är tätare än luften argon ca 6grr och krypton ca 12ggr vilket bromsar konvektionen.
Exakt vilka U-värden det rör sig om har jag ingen siffra på.
 
1 123abc skrev:
Nu är vi utanför mitt expertområde men gaserna rör sig långsammare i det slutna utrymmet då de är tätare än luften argon ca 6grr och krypton ca 12ggr vilket bromsar konvektionen.
Exakt vilka U-värden det rör sig om har jag ingen siffra på.
Håller inte med. Här:
Gases - Densities (engineeringtoolbox.com)
kan du läser olika gasers densitet så argon är bara obetydligt tyngre än luft.
Värmeöverföringen har med mycket annat att göra än gasens tyngd, nämligen spaltbredden (den är avgörande om konvektion utbildas), Ytråhet på glaset, konturen på fönstret mm. Enligt min åsikt är gasfyllning bara en ful marknadsföringstrick.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller inte med. Här:
Gases - Densities (engineeringtoolbox.com)
kan du läser olika gasers densitet så argon är bara obetydligt tyngre än luft.
Värmeöverföringen har med mycket annat att göra än gasens tyngd, nämligen spaltbredden (den är avgörande om konvektion utbildas), Ytråhet på glaset, konturen på fönstret mm. Enligt min åsikt är gasfyllning bara en ful marknadsföringstrick.
Siffrorna 6 och 12 förekommer på diverse sidor som beskriver isolerglas.
Detta är som sagt utanför mitt expertområde.
 
1 123abc skrev:
Siffrorna 6 och 12 förekommer på diverse sidor som beskriver isolerglas.
Detta är som sagt utanför mitt expertområde.
Ingen fara. Ingen använder väl krypton i fönster för det är ju extremt dyrt.
Fönstersäljare är ju extremt duktiga att marknadsföra dyra lösningar med hänvisning till energibesparingar. Det som många fönsterkunder (mig inbegripen) har svårt att förstå är skillnaden på U-värdet på själva glaskonstruktion (glas+gas+glas+gas+glas) mot värdet på hela konstruktionen med karm och båge. Har man extremt stora panoramafönster så är det första viktigt. I normalstora och mindre fönster är väl det senare viktigare, själva konstruktionen är viktigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.