Jag tänkte byta mitt expansionskärl då jag tror det är trasigt. Fyllde på luft i somras och luftat av. Funkade bra fram till december och nu har det varit endel luft i radiatorer så jag misstänker att det är hål på membranet. Är ca 18 år.

Så här ser det ut

Rörledningar, ventiler och manometer, sannolikt del av uppvärmningssystem eller VVS-installation, inomhus, industriell atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på brandsläckarens övre del, mässingsventiler, röd färg, dammigt, mot en oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etikett på en behållare med teknisk information, logotyper, certifieringar, och kapacitetsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur vet jag vilken gänga det är på befintligt? Så jag köper rätt kärl.

Har konto på ahlsell, men kan tänka mig andra förslag!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Ta med kärlet till valfri affär så blir det garanterat rätt är mitt enkla råd.
 
25 mm eller 1 tum, det är samma mått, har du petat på piggen under plastpluggen och det kommer vatten så är det kört. Är det vatten i kärlet så var försiktig det är lika många kilo som det står att kärlet är på. rackarns tungt. Du kan tömma kärlet genom att skruva ur ventilen i botten och öppna avluftaren ovanför. det går att skruva ut med bilventilsskydd av metall eller gå till däckmokaren som har många sådana. Glöm inte att om kärlet är fullt så är det nog 20 liter vatten som rinner ut. Sen på med lin och tätpasta och vrida dit.
 
Provade att trycka på ventilen, kom lite vatten och sedan luft och vatten. Kan vattnet kommit från kompressorn när jag fyllde på luft I somras?

Kasst eller helt?
 
Svar nej, hål i blåsan, bara byta kärl, åk förbi macken när du köpt ett kärl och reglera till 0,5 - 0,6 bar. Så behöver du inte mixtra med det hemma. Tänk på vikten bara och som jag skrev så går det att tömma det, tar en stund men är värt det, än att få det rakt ner på fötterna, när det lossnar. Kanske det finns en nyckel till ventilen på macken att köpa.
 
Anslutningen, kan man ta reda på den innan man demonterar?

Kan det tex vara ¾”?
 
Svar nej inte 3/4 det är 25 , 1 tum, annars bara mäta över gängan och det märks direkt. 3/4 är 18 mm och 1 tum är 25 mm. 1 tum / 25 är standard på flesta kärl för villor.
 
Nej, entumsgänga är 34mm utvändigt. 3/4” är 27mm den kallas även R20 och är den vanligaste gängan på den typen av kärl.
 
  • Gilla
Pysseltarzan och 2 till
  • Laddar…
Mätte på kärlets synliga utvändiga gänga, topp mot topp
Skjutmått på granitmönstrat underlag, mäter extern dimension, märkt "Limit", skala i tum och millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

26mm?
 
Det är 3/4” eller R20 som den brukar benämnas idag.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Skaffat nytt kärl! Men ny är förtryckt med 1,5. Kan jag bara släppa ut till 0,5-0,6 bar? Etikett på ett tryckkärl som anger 1,5 bar förtryck och maximalt tryck på 5,0 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital manometer i förgrunden visar 1,5 bar, kopplad till ett rörligt kärl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.