Kära fora!

Sedan någon timma tillbaka har jag kallt i elementen på övervåningen, det var inte bra!

En snabb kontroll i källaren visar att systemtrycket fallit till ca 0.6 bar. Provade först att pumpa i mer luft, manometern reagerade inte alls. Provade då att fylla på vatten, då steg trycket direkt men föll på ca en halvtimma tillbaka till samma låga nivå. Inget vatten från luftnippeln vid kontroll, men jag kan inte se någon annan förklaring än att expansionskärlet är kass, med tanke på att jag inte hittat några pölar eller andra tecken på läckage.

Så, två frågor:

1: Finns någon annan trolig förklaring till tryckfallet, eller är det expansionskärlet som är boven?

2: Jag ser ingen uppenbar avstängning vid kärlet, men antar att det KAN sitta något i änden där under den röda säkerhetsventilen, alltså under pluggen med fyrkantsgrepp. Någon som vet? Nog borde det finnas en avstängning iallafall?

Expansionskärl för värmesystem med röda och gula kopparrör, säkerhetsventil och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för kloka råd, slipper gärna tömma systemet om det inte är nödvändigt men vill samtidigt ogärna öppna i tron att det finns en avstängning om det visar sig vara slingan jag öppnar.
 
Nej, du har ingen avstängning där.
Fick du i luft när du försökte fylla?
 
Ja, jag använde cykelpumpen och det gick att pumpa med lagom motstånd så luft borde rimligen ha gått in, men på manometern blev det ingen skillnad trots 60-80 pumptag. Det verkar dock inte vara något fel på själva manometern, den reagerar direkt när jag fyller på med vatten.
 
vet du vilket tryck du har på luften?
Hur mycket steg manometern när du fyllde på vatten?
 
Nej, lufttrycket vet jag inte, mer än vad manometern säger. Förtrycket ska vara 0.5 bar, men det kan jag ju bara se om systemet är tömt(?).

När jag fyller på vatten stiger trycket direkt och var snabbt uppe på 1.3 bar då jag slutade fylla, men det tog bara en liten stund innan det var tillbaka på ca 0.6, utan att något kommit ur skvallerröret.
 
Förresten, om jag nu ska byta kärlet, finns det då något som talar emot att sätta en avstängning där? Känns som en bra grej för framtiden.
 
Du behöver inte tömma systemet för att se förtrycket. Det räcker att det är lågt tryck i systemet. Men det faktum att tycket stiger fort indikerar att det är väldigt lite luft i kärlet.

Om det är en liten cykelpump så ger den inte mycket luft per pumptag.
 
HerrPeter HerrPeter skrev:
Förresten, om jag nu ska byta kärlet, finns det då något som talar emot att sätta en avstängning där? Känns som en bra grej för framtiden.
Det är klokt.

Men mellan värmepannan och säkerhetsventilen bör du inte ha någon ventil.

335699-153e36f3ddd410bd6337b6748cd39c6e.jpg
 
Det ska absolut inte sitta någon ventil mellan värmekällan och säkerhetsventilen.
 
Tack, självklart ska avstängningen sitta mellan säkerhetsventil och expansionskärl. Alltså direkt på kärlet.
 
Exakt. Jag satte ett extra avstick där också för att kunna fylla kärlet innan jag öppnar mot resten av systemet. Blir minimalt med luft som smiter in då....
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.