Hej!

Jag har ett gammalt elementvred som har gått sönder och det droppar vatten, det spelar ingen roll om jag stänger av det eller om det är helt öppet.

Jag tänkte att jag skulle försöka mig på att byta detta nu, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga..
Jag bifogar en bild så ser ni hur det ser ut och kanske kan berätta hur man ska göra?
Söndrigt elementvred med droppande vatten på en vit radiator och svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det den guldiga delen längst in som är själva ventilen?
 
Droppet kan du kanske fixa med att dra till den yttre muttern lite grann, ini där så är det ett garn som ska täta efter att det pressas mot axeln. själva ventilen ( hedenhös ) är det nog bara insatsen som behöver bytas, kolla om det står något på den och lägg upp här.
 
J jonaserik skrev:
Droppet kan du kanske fixa med att dra till den yttre muttern lite grann, ini där så är det ett garn som ska täta efter att det pressas mot axeln. själva ventilen ( hedenhös ) är det nog bara insatsen som behöver bytas, kolla om det står något på den och lägg upp här.
Tack för svaret.
Jag försökte dra åt den yttre muttern men den rörde sig ingenting.
Det står ingenting på insatsen vad jag hittar i alla fall..
Hur går jag tillväga nu då? Är det rörmokare som gäller?
Jag har den här termostaten från biltema liggandes:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-tillbehor/termostatdel-2000036139

Men den kanske inte passar?
 
Att den inte gick att dra lite kan bero på att den står i botten, kan du lossa den, om så är, så lossa helt och se vad som finns innanför. Det går att laga/täta akut med att snurra ihop lin till liksom ett snöre och linda kring axeln, peta in och dra dit muttern så den pressar på linet. Det kan sitta en fjäder under muttern som trycker på en bricka som i sin tur trycker en tätning ( palmettogarn ) som pressas mot säte och axel. då måste linet var på samma plats.

Edit den typen av termostatventil passar nog inget bra, helt andra förutsättningar för ventiler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.