Vi har ett stort element (h:100, b:90 cm) som vi skulle vilja byta till ett lägre (max 50 cm). Typen är den som heter "R och MR" på denna sida: http://www.stjernradiator.se/main.aspx?pageID=68 Men nu vill vi ha ett plattare.

Två frågor:
1. Det nya elementet bör avge samma mängd värme som det gamla. Hur vet man vilken storlek det nya elementet bör ha då?

2. Var köper man egentligen nya vattenburna element? Och vad kostar de på ett ungefär?
 
På fråga 1 har jag inget svar. På fråga 2 skulle jag prova Rinkaby rör (www.rinkabyror.se). Jag har ingen erfarenhet själv av dem, men de ska ha ett bra sortiment till bra priser.

/JB
 
Du har ju en beräkningssida på samma sida som du hänvisade till. Det är bara att räkna.

Köpa radiator kan du ju göra både på Rinkaby och stjerndariatorn som du hänvisade till. Stejrn verkar ha större sortiment.

Jag tvivlar på att du kan hitta någon radiator med så mycket mindre yta som du tänker dig, men som har samma värmeavgivning.

Det finns tydligen vattenradiatorer med inbyggd fläkt. Det skulle kanske kunna göra jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.