Jag har en pytteliten balkong på min bostadsrätt. Den är inte mer än dubbelt så bred som balkongdörren. Sektionen bredvid dörren är en murad vägg till midjehöjd med fönster ovanför. Nedanför fönstret sitter ett element med vattenburen värme som är 50 cm brett och 60 cm högt. Fönster och dörr är i väldigt dåligt skick och det drar frisk. Det är dags att åtgärda det och jag har fått en galen idé och funderar på om det är genomförbart!

Jag skulle vilja ta bort dörren, dörrkarmen, fönstret, fönsterramen och knacka bort den murade väggen. Istället vill jag göra en ny ram och montera en fast glasvägg och en ny helglasad balkongdörr. Tanken är att använda, utifrån och in, dubbelglas+luftspalt med persienn+fönsterglas.

Frågan är om det går att ersätta elementet med vattenburen golvvärme precis innanför glas-väggen/-dörren? Golvet är flytande parkett på sand och betongbalkar.
 
frågan är om du får göra en sån ombyggnad.

sätter man dit en Pucher 12 så kan du få golv värme. sen om ytan är tilräcklig beror ju på utrymets effektbehov.

både ombyggnaden av dörr & mur samt ombyggnaden av radiatorsystmet är något du inte får göra, då det är bostadsretsföreningens grejor alltihopp
 
Jag är medveten om vilka regler som gäller. Tanken är att ta reda på om det är görbart innan jag tar upp saken med föreningen. Vill inte slösa tid och energi på att besegra byråkratin om projektet inte är byggnadsteknisk möjligt till att börja med! ;)

tillägg: Ingreppet skulle vara helt omöjlgit att upptäcka utifrån så det påverkar inte fasaden eller fastighetens utseende på något sätt.
 
Redigerat:
kolla upp LKs minikretsventil. Den funkar upp till 5m2.
 
Tack, skall google lite på det och se vad jag hittar!

btw: Jag googlade på "golvradiator" och hittade den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/610524-post4.html

robsarve skrev:
Och skall du ha ett riktigt stort fönsterparti någonstans så kan man bygga in nått som kallas golvradiator, ett element som sänks ned i golvet med galler över."
Det verkar vara exakt vad jag ville ha och skulle i så fall antaligen ge större elementyta än jag har idag. Någon som vet mer om golvradiatorer?
 
Tack, ser definitivt intressant ut. jag fick även tips om ett svenskt företag i värme-delen av forumet. Så nu har jag helt plötsligt dubbelt så många alterntiva! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.