Har tagit bort innertaket och flyttat undan isoleringen för att inspektera råsponten. Ska sätta in nytt kök. Sitter en eternitkanal, kanske 60-80 cm lång som går rakt upp i huven på taket. Byta eller låta vara kvar?

Om man låter den vara kvar så kan man sätta en plåtövergång till fläkten som jag förstått det.

vad gör jag om jag vill ta bort den? Ersätter med spirorör? Behöver den då tätas mot huven på taket? Tätningen mot eternitkanalen som är där nu är nog inte helt 100.
 
  • Eternitkanal som leder uppåt mot taket, omgiven av exponerad råspont och bjälkar, med isolering åt sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eternitkanal som går genom råspont, synlig efter borttaget innertak vid köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak borttaget, visar gammal eternitkanal som går upp till takhuven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade låtit den vara kvar (eller rättare sagt, när jag hittade ett sånt rör i förra huset lät jag det vara kvar).
Om du vill köra lite överkurs i förhållande till nästa ägare, kan du köpa asbest-tejp och linda runt röret innan du bygger in det. Budget-alternativet är att ta vit maskeringstejp och skriva 'asbest' själv :D.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade låtit den vara kvar (eller rättare sagt, när jag hittade ett sånt rör i förra huset lät jag det vara kvar).
Om du vill köra lite överkurs i förhållande till nästa ägare, kan du köpa asbest-tejp och linda runt röret innan du bygger in det. Budget-alternativet är att ta vit maskeringstejp och skriva 'asbest' själv :D.
Hur gjorde du för att ansluta fläkt/rör mot befintliga?
 
Det ser ut att vara väldigt enkelt att ta bort röret. Om du dessutom måste göra om tätningen på taket så ser jag ingen anledning till att låta det vara kvar.
 
useless useless skrev:
Det ser ut att vara väldigt enkelt att ta bort röret. Om du dessutom måste göra om tätningen på taket så ser jag ingen anledning till att låta det vara kvar.
Tack, ja jag tror det också.

Hur gör jag med spiroröret om jag sätter in ett sådant?
Klär in det med brandklassad isolering (sån med hönsnät) upp till sponten? Hur tätar jag mellan spirorör och takhuven?
 
R robe90 skrev:
Hur gjorde du för att ansluta fläkt/rör mot befintliga?
Det var inte en fläktkanal, utan en ventilationskanal för självdrag i mitt fall.
 
Du kan ju byta till en nyare huv på taket och byta eternitkanalen till en ny spiro.
Det gjorde vi hos svågern. Två nya huvar och nya rör inne på vinden. Rören i nya huvarna va isolerade
 
R Runnis skrev:
Du kan ju byta till en nyare huv på taket och byta eternitkanalen till en ny spiro.
Det gjorde vi hos svågern. Två nya huvar och nya rör inne på vinden. Rören i nya huvarna va isolerade
har takbyte på g, det är platt tak med papp.
dom låter gamla huvarna sitta kvar, pappar mot gamla huvarna och sätter nya huvar över.


tog bort den ena eternitkanalen nu, fanns en till bit kvar i huven. Får nog lätt bort den med.
tänker jag rätt om jag köper ett 125 rör, klär in med 30mm brandklassad isolering (sån med hönsnät) och sticker upp hela rasket genom huven?

(tagit bort tre av fyra st eternitkanalen som suttit i badrummen, dom var bara lösa i huven och vilade på innertaket)
 
  • Gammal isolering och rester av eternitkanal i en öppning med träram under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på gammal svart ventilationshuv med spindelnät och synlig rest av eternitkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en äldre ventilationshuv med rester av eternitkanal och spindelnät inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gammal ventilationshuv i tak med synlig isolering och en delvis avlägsnad eternitkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.