Hej,

Önskar input på en uppkommen situation i mitt badrum.

En rad med kakelplattor buktar ut från väggen. Detta har hänt i ytterligare lägenheter i samma hus och styrelsen i Brf säger att det beror på att plattorna monterats med för lite/torkad fix från början. Badrummet är från 2010.

Men anledning av det vill föreningen inte göra någon undersökning, så som fuktmätning, av badrummet vilket gör att försäkringsbolagen inte kan ge besked om försäkringen täcker eftersom de kräver en skadeutredning. Utifall det "bara är ett byggfel" så som att plattorna monterats för dåligt, så kommer försäkringen inte att täcka har jag dock fått besked om. Så frågan är om det är värt att stångas för att få till en skadeutredning?

Jag behöver nu ta ställning till om jag ska anlita hantverkare som får sätta tillbaka de lossade plattorna? Vad jag förstår så ska det gå bra. Eller borde jag istället göra en totalrenovering av badrummet? "Tyvärr" är det ett stort badrum, 7 kvm, så en totalrenovering lär vara kostsam. Tyvärr finns det ju ingen garanti för att inte fler plattor släpper i framtiden.

Tacksam för alla typer av inspel på detta.
 
Här är en bild på väggen.
 
  • Vit och svart kaklad vägg med fuktighet och reflektioner, troligen i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Nu är jag ingen expert men oavsett vad så lär ju plattorna bort och jag antar att man då ganska direkt borde se vad som är fel. Är väggen bakom helt plan och så som den ska vara lär man ju även se att vidhäftningen av plattorna varit bristfällig. Buktar istället väggen, alltså underlaget ut har du ju jätteproblem och så även antagligen dina grannar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.