A
Hej,

Upptäckt en gammal vattenskada och behöver därmed byta ut de värst drabbade spånskivorna.. Jag behöver tips på hur jag gör detta lättast. För att förklara hur jag eventuellt tänkt göra gjorde jag en skiss;

Skiss på rutat papper som visar en plan för reparation av vattenskadad golvkonstruktion med markeringar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser det ut idag vid den gamla läckan;
Golv med skador från vattenskada och en tång på en spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är att ta fram cirkelsågen, kapa de värst drabbade skivorna/områdena vid de intilligande reglarna och kassera dessa. Kruxet blir när jag ska lägga/skarva in nya skivor, det kommer inte gå att få spontarna att gå i varandra runt hela skivan och jag måste ändå såga till de nya skivorna så de passar så en "spont"-sida försvinner ändå (jag vill inte byta hela golvskivan). Dock kommer några skarva att överlappa och inte vara förskjutna (de jag ritat i rött i min figur). Tror ni det gör så mycket i detta fallet? Är det någon som har något annat tips eller förslag på hur jag ska göra?

Tack för svar!
 
Såga upp ett hål så du får bort det dåliga. Limskruva bitar av spånskiva på undersida av golvet. 10-15 cm breda bitar blir lagom. Kapa till en ny bit som passar i hålet och limskruva mot skivbitarna.
Du behöver inte bry dig att det kanske går över skarvar i det gamla golvet, den här lagningen blir starkare än det ursprungliga.

Protte
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A
Tack för det snabba svaret! Men för att klargöra, Är det så här du menar?;

Handritad skiss på rutigt papper av en konstruktionsdetalj med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, precis så men gör så stora bitar du kan få in under befintliga golvet.

Protte
 
Ja, det är precis så som avses.
Edit: Såg inte att prototypen redan svarat, men akta dig för prototyper ;-)
 
Jo, prototyper brukar inte vara helt 100.

Prutte
 
  • Gilla
sblixten och 1 till
  • Laddar…
A
Nu har jag sågat upp golvet och tagit bort den isolering som jag tyckte såg skadad ut. Personligen tycker jag takstolarna ser helt ok ut, något missfärgade på toppen. Vad tycker ni?

Upprivet golv med synliga takstolar och borttagen isolering, samt en duk på takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under skivorna, på stolarna låg det någon form av duk, vad är syftet med denna? Jag hittar inget om det på nätet och antar den inte behövs, har jag rätt? (Tänkte limma de nya skivorna direkt på takstolarna..)

Uppskuren golvisolering med synlig duk och takstolar, missfärgning på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar som att det enbart låg/ligger gul mineralull närmst väggen, längre in mot rummet är det den vanliga "paketerade", varför gör man så? Täta mot vinden kanske..?

Upprivet golv med borttagen skadad isolering, synliga takstolar och underlagstextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur tätade du springorna mellan skivorna?
 
A
Daywer Daywer skrev:
Hur tätade du springorna mellan skivorna?
Hej, jag tätade ingenting, se bild för slutresultat :)
 
  • Hörn av ett rum under renovering med ojämnt vitmålat tak, blå vägg och nylagda spånskivor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Curtmagnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.