Hej,

Jag behöver några råd för att byta en helt vanlig FM Mattson 900 köksblandare. Jag har sökt efter information när man har ballofixer men hittar inget jag känner mig helt trygg med.

Bild 1 visar hela skåpet under kranen
Bild 2 är en inzoomning av ballofixerna (vv och kv)
Bild 3 är en inzoomning av diskmaskinsanslutningen som kan stängas av på blandaren

Jag skall köpa en likadan kran men av nyare årsmodell.

Frågor:
Är det lämpligt att montera av den gamla och använda den som mall när man bockar och sågar rören på den nya? Hur djupt skall röret sitta i ballofixen?

Vilka delar behövs för att få en tät anslutning mot ballofixerna - som skall sitta kvar? Kan man återanvända de muttrar som sitter där idag, och byta någon furul eller hylsa eller liknande?

Vilka delar behövs för att säkert ansluta diskmaskinsanslutningen?

Ytterst tacksam om någon har tid att svara på detta!!!
 
  • allt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ballofix.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dm_avstängning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du behöver i material utöver blandaren är två 10 mm klämringar till kopplingarna mot ballofixerna, samt möjligen någon packning till diskmaskinsanslutningen.
Ett par stödhylsor också.
 
Köp en blandare med flexslangar så slipper du kapa.
:)

Är ganska säker på att det passar bolt on med den nya.
Kanske behöver du nån övergång bara.

Ta med din gamla kran til affären där du skall köpa den nya så ser du ju om den passar, alternativt vilka anslutningar du skall ha.
 
Och ett litet tips:
Passa samtidigt på att dra upp och klamma avloppsslangen från diskmaskinen. Den ska hela vägen upp under diskbänken, så högt du kan komma, innan den svänger ner igen.
 
Tack för era svar!!!

Av olika anledningar så kommer det bli en likadan kran. Tyvärr kan jag inte montera bort den någon längre tid, det är därför jag frågar vad jag behöver så att bytet går snabbt.

Jag skaffar alltså två stödhylsor, två 10 mm klämringar.

Behövs det någon klämring (jag kallar dom furul - såna där koniska tätningsbrickor) på röret som ansluter till diskmaskinen?
 
"Är det lämpligt att montera av den gamla och använda den som mall när man bockar och sågar rören på den nya?"

Nej, du kommer inte få ner rören i hålet genom diskbänken, bocka för hand när blandaren sitter på plats. Var försiktig så du inte knäcker rören bara.

"Hur djupt skall röret sitta i ballofixen?"

Det ser du på de gamla klämringarna, men ca 10-15mm. Röret ska givetvis bottna.

"Vilka delar behövs för att få en tät anslutning mot ballofixerna - som skall sitta kvar? Kan man återanvända de muttrar som sitter där idag, och byta någon furul eller hylsa eller liknande?"

Muttrarna går att återanvända, bara kapa av rören så du får av dom. Utöver detta behöver du som sagt 10mm stödhylsor och 10mm konor/klämringar till Ballofix, inte till något annat märke!

OBS! Kan vara en 12x12 ballofix och inte en 12x10 ballofix. så kolla det innan! Isf ska du köpa två förminskningar 12x10 avsedda för Ballofix. Samma mutter används.


"Vilka delar behövs för att säkert ansluta diskmaskinsanslutningen?"

En halvtumspackning, den gamla går med 99% säkerhet att använda igen, men en ny kostar inte många kronor.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Tack Mackan, det var precis det jag ville veta. Tack för att du tog dig tid med det här. Jag avlägger rapport när det är klart!
 
Det var riktigt bra svar av mackan
 
Nu är det klart och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter så andra nybörjare får ut mer av tråden:

Delar enligt Mackan88 = perferkt, allt passade och om det bara varit det hade allt varit frid och fröjd.

Upptäckte till min fasa och förvåning att den nya kranen, trots att det var samma modell fast många årgångar senare, inte passade i hålet i diskbänken. Rörinloppen sitter på större avstånd i den nya och det fattades några mm. Tog en plåtsax och klippte små flisor för att få plats, ganska bökigt med det gick bra.

En varning till alla nybörjare: rören på nyare kranar är mycket mjuka, jag kapade dem med ett roterande skär som man roterar runt röret och skruvar på en liten skruv. Skitenkelt, det är bara det att minsta tryck mot röret komprimerar det, och sen får man inte i stödhylsan..... fick vidga dem efteråt med skaftet på ett borrstift. Det spelade ingen roll hur lätt på handen jag försökte vara, det blev samma sak hela tiden.

Lycka till med era kranbyten!!
 
Det där med trissa gav jag upp. Skulle sätta nya ballofixar på gammalt befintiligt rör. (Lätt 20 år gamla). Helt ny trissa, såg bra ut, men en mm fel!? Åkte ner till Fredells och sa något om att idioterna på K-rauta gett mig fel grejer. Visar sig som du säger att det är trisan som klämmer ihop röret. Jag köpte en bågfil istället, fungerade till 100%.

Ev är det trissan jag köpte som var fel, eller så måste man gå en 3-års utbildning först =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.