Går det byta ut en tapetvåd???,
rummet är nytapetserat, men vi måsta tyvärr borra upp för att ändra på några elkontakter, (tapeterna är modell EasyUp, lite kraftigare alltså som sätts kant i kant) eller måste man tapetsera om en hel vägg!

snälla kom gärna med tips! :-[
 
Jovisst kan du ta bort en enstaka tapetvåd.
Dock får man vara försiktig så att man inte skadar de andra våderna.

Har du en ångtvättmaskin så går det både snabbt och enkelt att fukta upp tapetvåden så att den släpper. Annars kan du badda våden med ljummet vatten, ha gärna i lite diskmedel i vattnet, så tränger det in lättare i tapeten.
 
BoByggarn skrev:
Jovisst kan du ta bort en enstaka tapetvåd.
Dock får man vara försiktig så att man inte skadar de andra våderna.

Har du en ångtvättmaskin så går det både snabbt och enkelt att fukta upp tapetvåden så att den släpper. Annars kan du badda våden med ljummet vatten, ha gärna i lite diskmedel i vattnet, så tränger det in lättare i tapeten.
Ångtvättmaskin? Menar du inte stykjärn eller har jag missat något?
 
Vi lade bara på en ny våd ovanpå (efter att ha fixat till lite ojämnheter först från gamla hål o dyl inunder), och det blev jättebra.
Tänk bara på om det är mönsterpassning eller ej!

/Mia
 
Mia_D skrev:
Vi lade bara på en ny våd ovanpå
Men då ser man skarverna eftersom den nya våden sitter längre ut än de andra.
Byta bara en våd när det gäller kant-i-kant tapet måste vara väldigt svårt om man inte vill att det ska synas, i princip omöjligt. Däremot byta en våd när den sitter trådkant fixas mycket enklare och utan att det syns(Beror lite på vart på väggen den sitter)
 
Pocke skrev:
Men då ser man skarverna ......
Visst ser man skarven - lite grann - men då får man verkligen stå och syna väggen. Frågan är om det inte är så att det är du själv som lider mest av det bara för att du vet att skarven finns där :)
Ett ganska typiskt syndrom för oss självkritiska hemmafixare :D

Det var hur som haver bara ett litet tips och för oss funkade det ypperligt ;)

/Mia
 
Jag tror inte jag kan lägga kant i kant, EasyUp tapeterna är tjocka!! jag var tvungen att göra det på ett ställe och där syns skarven jätteväl, har försökt pressa åt den med div. verktyg, men det har inte hjälpt!

tack för tipsen ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.