Hej forumet! Jag håller på och byter ut några eluttag utomhus som har börjat spricka. De nya eluttag jag köpte är IP54 och kabeln ska in underifrån. I de tidigare gick kablarna in bakifrån vilket jag läst inte är att rekommendera. Problemet är att jag får fria kablar med rör rätt igenom fasaden så frågan nu är om jag istället bör satsa på uttag som går att dras bakifrån igen eller om det finns något snyggt och säkert sätt att täcka kablar och rör? Kan inte gärna silikona allt. Hoppas få del av er klokskap.
 
  • Utomhus eluttag där kablar går rakt in i väggen genom vit fasadpanel, med viss smuts och ett synligt hål under uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där ser inte alls bra ut. Skala ett par bitar EKK och använd skalen att trä på de lösa trådarna till respektive rör. Fixera med t.ex. silikon om det behövs men se till att det finns en liten öppning i botten om det skulle bli något vatten i uttaget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det där ser inte alls bra ut. Skala ett par bitar EKK och använd skalen att trä på de lösa trådarna till respektive rör. Fixera med t.ex. silikon om det behövs men se till att det finns en liten öppning i botten om det skulle bli något vatten i uttaget.
Ja, något sådant går ju att göra. Jag har inte lyckats hitta någon passande dosa eller annan plastbit som hade kunnat göra jobbet.
 
Kan man inte sätta en ip klassad dosa över där trådarna kommer ut, och flytta uttaget en bit åt endera hållet, och koppla det med mantlad kabel till dosan?
 
J Josth skrev:
Ja det där ser inte alls bra ut. Skala ett par bitar EKK och använd skalen att trä på de lösa trådarna till respektive rör. Fixera med t.ex. silikon om det behövs men se till att det finns en liten öppning i botten om det skulle bli något vatten i uttaget.
Ja, något sådant går ju att göra. Jag har inte lyckats hitta någon passande dosa eller annan plastbit som hade kunnat göra jobbet.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kan man inte sätta en ip klassad dosa över där trådarna kommer ut, och flytta uttaget en bit åt endera hållet, och koppla det med mantlad kabel till dosan?
Det kan man ju göra. Vet inte om det ev blir något problem med att ledningarna går in baktill på dosan? Gjorde en hemmapåhittad lösning så länge genom att bara använda skalet på en dosa och klippa hål upptill och ett mindre hål för dränage nertill. Kan silikona fast den om jag inte hittar en annan lösning. Ser dock något märkligt ut.
 
  • En vit väggmonterad eldosa med ett större täcklock ovanpå och ett mindre fyrkantigt täcklock nedanför, modifierat för att passa installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
N Novisen71 skrev:
Ja, något sådant går ju att göra. Jag har inte lyckats hitta någon passande dosa eller annan plastbit som hade kunnat göra jobbet.

Det kan man ju göra. Vet inte om det ev blir något problem med att ledningarna går in baktill på dosan? Gjorde en hemmapåhittad lösning så länge genom att bara använda skalet på en dosa och klippa hål upptill och ett mindre hål för dränage nertill. Kan silikona fast den om jag inte hittar en annan lösning. Ser dock något märkligt ut.
Klart bättre än lösa trådar i det fria iaf!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För övrigt är det inga problem att gå in bakifrån bara man öppnar kondenshålet i nederkant. Det kan ev hjälpa ifall om hålen för kablarna också tas upp i nederkant bakpå kapslingen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För övrigt är det inga problem att gå in bakifrån bara man öppnar kondenshålet i nederkant. Det kan ev hjälpa ifall om hålen för kablarna också tas upp i nederkant bakpå kapslingen.
Tackar, kanske ska se om jag hittar några uttag med möjlighet att gå in bakifrån.
 
N Novisen71 skrev:
Tackar, kanske ska se om jag hittar några uttag med möjlighet att gå in bakifrån.
Alla utanpåliggande uttag har väl den möjligheten, man borrar ett hål...
 
D Dilato skrev:
Alla utanpåliggande uttag har väl den möjligheten, man borrar ett hål...
Tyckte det var lite ont om utrymme för det. De gamla uttagen hade utrymme mellan bakre väggen och själva elkontakten medan i dessa ligger den kloss an.
 
S
Din lösning nu duger ett par dagar tills du kommit fram till en permanent lösning.

Silikona ska du inte behöva göra runt uttaget, då är du ute på nivån som skriker hempul, där vill du inte vara.

Köp ett helt vanligt schneider 2vägs ip44 uttag och borra hål, täta runt slang/hål och gör ett dräneringshål i botten.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.