Hej. Surfade omkring på nya eluttag och fick syn på snygga platta ex: Elko plus.
Problemet är bara att jag inte har de dosor som krävs då min lägenhet är från -51
Så är det en idiotisk idé att borra upp uttagen för att kunna installera dessa 1,5?
Jag har 6 uttag som det gäller isf.

Vill bara få höra er åsikt. Annars köper jag helt sonika vanliga för 10 kr på biltema.

Tack!
 
Idiotiskt och idiotisk?

Nja. Mycket bilning om det är betong. Du måste ju även lägga igen runt hålet/dosan senare.
En anledning jag ser är att du har troligen inte dosor med dosring. Vill du lägga en helg på att borra bort de gamla och dit med nya dosor så vad fan gört. Men Jag som elektriker hade inte gjort det för att få Elko plus uttagen. Dock hade jag nog kanske övervägt att byta till dosor med dosring alt rotdosa.
Är det gipsvägg så är det ju bara byta dosorna :)

Tänk på att uttagen du köper oftast är skit för billig peng. Tar lång tid att skruva dit och känns "plastig" Kan vara svårt i framtiden att hitta mer av samma om man ska byta ut och eller svårt att matcha strömställare etc.

Ett Normalt Elko uttag skruvar man dit på mindre än en minut, kostar runt 80kr för ojordare och 125kr för jordade ute i butikerna tex Jula.
 
Håller med fullmoon......spelar det ingen roll vad du sätter för uttag så undvik biltema eller annat no-name krafs. Köp vanliga standard ELKO eller ELJO
 
O
Tja... det lär bli ett väldans jobb med mycket dammande och återställande för att få dit uttagen om du tycker att det är värt det kan inte jag svara på....


Men jag skulle undvika biltemas uttag eller andra no name.... Ett är kanske okej att installera men 6st... du kommer spy galla redan när du monterar första uttaget...
Satsa på Eljo / Elko istället... du kommer inte att ångra dig... lite dyrare men mycket enklare att montera...
 
Fram med bilhammaren nu....inget att fundera över...några timmar och sen är pinan över.... :D
 
Tack mina herrar!
Bestämt mig för att skrida till verket. Använder jag en dosborr till detta eller bilar jag upp det. Det går ju ner elkablar där så om jag drar upp dom i röret från andra änden under tiden jag borrar upp hålet så får jag nog svårt att få ner de igen.

Tack!
 
Bind i en dragtråd i FK så kan du backa tillbaka tråden.....jag skulle nog bila lite försiktigt....
 
Hittade slutligen sndra platta uttag - Malmberg Nexa som ska passa "vanliga" hål så beställt några sådana istället. Däremot har jag ändå köpt dosborrar då jag ska sätta upp nätverksuttag också :)
 
Du får ursäkta men jag får rysningar av Malmberg produkter också men det är lite bättre än biltema och andra no-name produkter iaf. Hoppas det går bra iaf, lycka till.
 
Ok.
Tack för hjälpen alla. Det slutar ändå med att jag kommer välja elko:s nya system - exxact.
 
Dagwood skrev:
Ok.
Tack för hjälpen alla. Det slutar ändå med att jag kommer välja elko:s nya system - exxact.
ELJO. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
ELJO. :)

//Patrik
Schneider ;)
 
sajjen skrev:
Schneider ;)
Schneider Electric. ;)

//Patrik
 
Båda är Schnedier Electric...;)
 
Men vissa brytare är mer jämlika än andra. ELKO har ju inte bytt namn till "ELKO by Schneider Electric" än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.