Hej!

Jag och min sambo har köpt hus, och nu när våren hägrar så börjar man så smått kika ut i trädgården. När jag kom till altanen så tyckte jag att det inte riktigt såg ut som jag minns att en altan ser ut.

Ni som kan virke; är detta ok, eller vilka åtgärder ska jag vidta? Slipa, olja, byta, inget alls?

Virket känns lagom svajigt när man går på det, men inte så pass att man är rädd för att rasa igenom.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv och bygg nytt
 
Övre ser uttjänat ut iaf
 
Skulle kört det till tippen....
 
Övre bilden är en klassisk bild på rutten altan.

Så riv och bygg nytt.
 
Det där ser ut att vara ett antal år gammalt och inget att satsa på. Riv och bygg nytt som tidigare tipsats om.
Att bygga altan är ett roligt projekt! Kanske dina plintar är ordentligt gjort, sitter på rätt avstånd och djup, så att
du kan använda dem i alla fall.
Finns många bra trådar här på forumet att ta hjälp av. Jag hade mycket nytta och hjälp av forumet när jag byggde
ny altan förra året.
Lycka till!
 
Håller i princip med övriga, bör väl bytas men om ni precis köpt huset kanske det trots allt finns andra mer prioriterade saker och det finns ju för oss flesta begränsat med tid.

Kanske en skurborste, hink, tvättmedel och vatten kan få det rent och göra altanen hjälpligt användbar en säsong till så att annat mer högprioriterat i ett nyköpt hus kan få komma först. ;)

Sen hinner ni ju fundera hur ni vill ha en ny altan/däck i kombination med trädgården.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Är den övre och nedre bilden från samma altan?

Den nedre ser inte så illa ut. den ser ut att gå att tvätta med tralltvätt eller Bensaltensid eller bara såpaskura så kan det bli fint igen


///Abbe_
 
uttjänt, bygg nytt
 
Jag håller med oceanis, att det finns säkert annat som är mer nödvändigt att fixa. Altanen sjunger på sista versen, men skura den och vänta något år innan ni bygger en ny. Då har ni mer tid att fundera och planera hur ni vill ha den "perfekta" altanen.
 
Och den blir inte mycket sämre om du tar högtryckstvätt för att minska på arbetet.
 
Tack alla för era tips och er kunskap! Kommer att försöka tvätta denna säsong för att bygga nytt nästa! Den övre bilden är från trappan till altanen för de som undrade.
 
AndersS skrev:
Och den blir inte mycket sämre om du tar högtryckstvätt för att minska på arbetet.
Inte högtryckstvätt på altanvirke och i synnerhet inte på virke som har många år på nacken. Panelborste eller levang är skonsammare att använda, gärna med såpa och lite klorin i en spann med varmt vatten. Efter avspolning med vattenslang kan du lägga på såpa för en snygg ljusgrå färg.
Altanen, men inte trappan, går nog att rädda.
 
Redigerat:
Henri skrev:
Inte högtryckstvätt på altanvirke och i synnerhet inte på virke som har många år på nacken. Panelborste eller levang är skonsammare att använda, gärna med såpa och lite klorin i en spann med varmt vatten. Efter avspolning med vattenslang kan du lägga på såpa för en snygg ljusgrå färg.
Altanen, men inte trappan, går nog att rädda.
Förslaget var utifrån att den här altanen är bortom räddning och då kan man minimera arbetet. Tar du dessutom en tralltvättare och sätter den på högsta nivå så kan du även köra på ny trall.
Du kan även använda vanligt munstycke men får då vara försiktig med avstånd till trallen. Men håller du det för nära riskerar du att få en ojämn yta då den tar träfibrer.
Så det fungerar med rätt arbetssätt, gör man fel så blir det inte bra.;)
Risken är dessutom större med små tvättar då de ger för lite vatten. vilket då resulterar i att du sätter munstycket för nära trallen för att det ska ge effekt. Däremot en tvätt som klarar stor vattenmängd blir mera skonsam.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Nu har projektet påbörjats, och jag har kommit så långt att man nu kan se början på stommen.
Tycker ni att materialet ser ok ut, eller behövs stommen också bytas? (Av det som syns på bilderna).
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.