Har en pumpautomat som slutat starta själv. Tryckströmbrytaren kärvar och slår inte längre till strömmen när trycket sjunkit under inställd lägsta nivå. Den stänger dock fortfarande av pumpen vid övre nivå. Knackar jag bara till den lätt med handen så startar den och pumpar upp trycket. Detta har hänt tidigare men försvann efter någon dag. Nu startar den aldrig själv längre och jag måste springa ner i källaren många ggr då jag inte har ngn stor ack.tank.
Jag har hört att smuts brukar orsaka detta problem.

Innan jag köper en ny...
Behöver jag köpa en ny?
Kan jag ta loss tryckströmbrytaren och fixa till detta utan att tappa systemet på vatten?

Kan tyvärr inte bifoga bild då kameran är bortrest några dagar.
Tryckströmbrytaren sitter monterad ovanpå pumpen. Den är skruvad med 4 stjärnskruvar på en platt metallbit som i sin tur är gängkopplad på ett rör ner i pumpen. Kan det räcka att lossa de 4 skruvarna?
 
Stäng av eller släpp ut vattnet, dra säkringarna och rensa ur röret till brytaren. Eftersom det inte är något flöde så kan det samlas mycket gojs där.
 
Lossade de fyra skruvarna och tog bort tryckströmbrytaren. Där under låg ett gummi-membran som jag sköljde av. Kunde inte se smuts eller annat i röret. Det har iaf fungerat (3-4 ggr) nu...
Hoppas att jag avhjälpt problemet.
Vad som egentligen var fel vet jag inte. Om det inte bara var membranet som strulade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.