Har köpt ett 70-talshus som kommer få sig en rejäl renoveringsomgång. Ska lägga klinkersgolv i entréhallen o byggarn tyckte att om jag ska byta ytterdörr ska vi göra det i samma veva.

Utsida: balkongen o gavelspetsar kommer bli lite mer dragning åt svart/grafitgrått. Tacket håller tätt o blir bara mosstvätt på.

Entréhallen: Bort med sjögrästapeter o måla någon ljus kulört. Grått klinkersgolv. Trappan kommer bli eksteg o vitt.

Vad säger ni, behålla ytterdörren eller byta? Utifrån gillar jag dörren måste jag säga, men inte insidan. Funderar på om man kan olja den med lite pigment i oljan så den inte blir så röd på insidan. Och sidofönstrena har gult glas. Bara byta till klarglas?

Eller ska jag byta dörr helt? Var först helt inne på att byta dörr. Men dörren ser fortfarande fräsch ut efter 40 år. Så det borde ju vara bra kvalitet. I huset vi bor idag som är bygg -07 börjar ytterdörren faktiskt se lite repig och så ut (målad dörr)

Kommer jag ångra om jag inte byter dörr tror ni? Eller kanske att dörren hör så mkt till huset att den får fortsätta tjänstgöra?
 
  • balkong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entréhall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jo, utsidan av dörren är inte helt slät och har lite "nitar"/stora spikhuvud på sig. Bara insidan som ser ut så. Och innerdörren ni ser på bilden kommer bytas till en vit.Och paneltaket målas vitt.
 
Behåll ytterdörren! Den ser ut att vara av bra kvalitet och passar stilmässigt till huset. Och jag hade behållt glasen också. Om ett antal år kommer vi nog att värdesätta 70-talsstilen mer än nu och då kommer du nog att ångra dig att du bytte dörren ;-)
 
Wilfa skrev:
Behåll ytterdörren! Den ser ut att vara av bra kvalitet och passar stilmässigt till huset. Och jag hade behållt glasen också. Om ett antal år kommer vi nog att värdesätta 70-talsstilen mer än nu och då kommer du nog att ångra dig att du bytte dörren ;-)
Ja, det var så jag började känna. Men jag är fortfarande inne på om jag ska prata med ghlasmästaren o byta glaset mot klarglas. MEN det påverkar ju inte klinkersgolvet o viceversa, så vi kan flytt ain o känna lite på glaset innan vi bestämmer oss.

Mer tankar om vad man borde behålla i huset för att inte renovera sönder det?
Kommer inte byta fönster, bara måla dom.
Tänkt riva alla sjögrästapeter ytain i gillestugan där det blir det att behålla dom =)
 
Vi har prcis renoverat ett 70-talshus och försökt att tänka på vad som kan kännas extra viktigt att ha sparat om sådär 15-20 år. Huset var interiört mycket nedgånget, så vi har gjort väldigt mycket. Det var tex hål i innerdörrarna, så vi spacklade och målade dem, annars hade jag kunnat tänka mig att behålla dem som de var. Det var de gråa, släta dörrarna. Furupanel har jag lite svårt för och hela innertaket på ovanvåningen var furupanel, så den blev vitmålad. Planlösningen tror jag man ska vara rädd om, de är ofta mycket väl genomtänkta och fungerande i 70-talshusen. Om köksinredningen är ok, spara gärna den. Det går ju att byta bara luckorna men behålla stommarna tex. Vi har också behållt fönstren, men målat dem vita invändigt, de var brunlaserade innan. Exteriört har vi behållt ursprunglig färgsättning och även ytterbelysningen. Skulle gärna vilja ha ett par ytterbelysningar till och håller just nu ögonen öppna efter någon som ska byta sin 70-talsbelysning..... Fönsterbänkar i sten tycker jag också kan vara bra att behålla invändigt.
 
Tack Wilfa, kul om höra någon annan som också renoverat 70-talshus. Något av följande vi borde ändra oss om tycker du?

Innerdörrarna gabon o kommer bytas till släta vita. (måååånga dörrar i huset o det blir så mörkt) Är en innerdörr med glasrutor i, och den behålls, målas vit.
Paneltak i furu i hela källarplanet som kommer målas vita.
Furugolv i gillestugan behålls. Funderar på sovrummen, om det ska bli ekparkett som i hallen uppe eller om det ska bli furugolv där... (heltäckningsmattan får ryka)
Golvlister, byta mot lite högre än idag, till släta vita.
Färgsättningen ute kommer bli lite annars, men fick bra råd av en arkitekt. Vill slippa det bajsbruna och fick tipset att ta en färg som låg 10-15 % ljusare än stuprören och med lite lite rött i så det aningens drar åt brunt eller blir en varm ton i. (till gavelspetsar o balkong)
Balkongräcket murket, så det blir nytt, men i exakt samma utförande.
Utebelysningen funkar inte, men vet inte vad det är som det är fel på, armaturen eller elen. Så ev. byte...
Helt nya badrum (plastmatta som släppt)
Köket blir nog ett nytt framöver... Vill ha bort bardisken... Men ev kan vi ju behålla skåpsstommarna längs väggen, bara måla dom o nya luckor.
Bastun, ta bort (uppreglat direkt på betongvägg) o göra ett badrum av.
hm... vad mer... Fönstrena är redan vitt runt =) Men lite ny färg.
Kaminen, vitkalka och sätta in insats.
Ev. ta fram murstocken i köket/vardagsrummet, ska sätta in en kammin där i vardagsrummet.
Planlösningen... hm... ja vi funderar på en skillnad. Idag är det ett pyttekök och ett STORT vardagsrum med matsalsdel. Flytta en vägg så matsalsdelen blir till köket istället. Så får vi plats med ett stort bord i köket och vardagsrummet blir utan matbord.
 
Det låter som om ni har tänkt väldigt klokt tycker jag och det är så kul att det finns fler som inte bara urskilljningslöst tänker att allt måste rivas ut utan tänker efter före :) Det enda jag hade funderat över är att behålla bardisken. Vi har en bardisk med ovanskåp som öppnas åt båda hållen, både in mot "köksdelen" av köket och ut mot matplatsen. Oerhört bekvämt! I övrigt låter allt precis som jag själv hade resonerat utan att ha sett mer än ett par bilder från ert hus men jag kan ju gissa lite när man vet hur det brukar se ut i hus från den tiden :)
 
Jag tycker också att er plan låter bra, men spontant ställer jag mig frågande till att ni ska byta ut innerdörrarna. Varför inte bara måla dem?
 
Klok synpunkt av Modig :)
 
Wilfa skrev:
Det var tex hål i innerdörrarna, så vi spacklade och målade dem, annars hade jag kunnat tänka mig att behålla dem som de var. Det var de gråa, släta dörrarna.
Menar du de blanka grå dörrar som vara vanliga på 70-talet? Många väljer att låta sprutmåla dem vita. De är väldigt tåliga och själv är jag i valet och kvalet att behålla eller måla dem vita. Men du kunde tänka dej att behålla dem?
 
Redigerat:
Henri skrev:
Menar du de blanka grå dörrar som vara vanliga på 70-talet? Många väljer att låta sprutmåla dem vita. De är väldigt tåliga och själv är jag i valet och kvalet att behålla eller måla dem vita. Men du kunde tänka dej att behålla dem?
Japp, alldeles rätt, det är de jag menar. Hade de varit i bra skick hade jag behållt dem som de var. Nu var det hål i en del som vi fick spackla igen och därmed även måla dem och då valde vi att måla alla så att de skulle vara lika.
 
Modig skrev:
Jag tycker också att er plan låter bra, men spontant ställer jag mig frågande till att ni ska byta ut innerdörrarna. Varför inte bara måla dem?
Byggfirmorna säger att på dom dörrarna kan dom inte garantera något bra resultat. Och med lämna in på sprutmålning eller köpa nya så blir det typ samma pris. Och dörrarna som sitter i huset är sådana lätta som är typ "wellpapp" i. Men finns en bra o fin som vi målar =) Eller vi och vi... någon målare.
 
Wilfa skrev:
Det låter som om ni har tänkt väldigt klokt tycker jag och det är så kul att det finns fler som inte bara urskilljningslöst tänker att allt måste rivas ut utan tänker efter före :) Det enda jag hade funderat över är att behålla bardisken. Vi har en bardisk med ovanskåp som öppnas åt båda hållen, både in mot "köksdelen" av köket och ut mot matplatsen. Oerhört bekvämt! I övrigt låter allt precis som jag själv hade resonerat utan att ha sett mer än ett par bilder från ert hus men jag kan ju gissa lite när man vet hur det brukar se ut i hus från den tiden :)
Ja, min första tanke var just att "riva ut allt" men ju fler gånger jag varit till huset nu, desto er blir jag förtjust i det som är. När man försöker tänka in våra möbler där etc istället för hur damen som bor där nu har det. men jag tror att bardisken får nog ryka. har himla svårt för den. (kanske för jag är uppväxt i ett hus med en med snorgröna luckor, vad vet jag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.