Jag har ett gammalt parkettgolv i mitt vardagsrum. Det är en 50-talslägenhet och golvet kan mycket väl vara det ursprungliga.

Det verkar som om man lagt motsvarande ströläkt först och sedan limmat ekplattorna uppepå, slipat och lackat. Kan det stämma; gjorde man så förr?

Förutom slitage har golvet två stora defekter. Det ena är att det har blivit glipor, på en del ställen har det resulterat i fuktskador eller uttorkade plattor som böjer och reser sig med sprickor som följd. Det andra problemet är att golvet sviktar ordentligt på flera ställen, främst där man går ofta.

Jag har knackat bort en av de lösa skadade plattorna. Den satt vid en tröskel så dess ursprungliga tjockleke gick att se längs ena kanten. Govlet verkar ha slipats förut och det finns inte utrymme att göra ännu en grovslipning. Att bara ta bort lacken och ytrepor borde däremot inte vara något problem. Ett alternativ är alltså att slipa, fylla igen sprickor och sedan olja allt. Eventuellt även byta de fuktskadade plattorna. Det blir snyggt men sviktar fortfarande. I så fall behöver jag tips på bra fyllnadsmaterial som går att olja och även tips på bra mörkpigmenterad självhärdande olja?

Det andra altenativet är att riva upp hela golvet och lägga in modernt parkettgolv eller kanske till och med samma laminatgolv som ligger genomgående i resten av lägenheten. Frågan är hur det ser ut under ett gammalt golv av den här typer och hur omständigt är det att göra underbetet för att det nya golvet inte skall svikta?

Jag har en tendens till uppsatsskrivning så jag markerade frågorna med fetstil för de som somnar halvvägs genom resten! ;)
 
Redigerat:
I vårt gamla hus hade vi massiv ekparkett i 2 rum. Denna hade liknade skador som du nämner dock inga problem med svikt. Det låg ovanpå ett annat brädgolv. Vi plockade upp de bitar som var dåliga eller hade flyttat sig (de var vid kanten allihop) och la tillbaka dem när vi rättat till under. Sen slipade vi hela golvet lackrent och oljade det med färgrikets golvolja. Nu vet jag ju inte hur mörkt du vill ha det men oljan gör ju golvet rejält mycket mörkare. Vi hade inga pigment i.

Första bilden visar skillnaden mellan slipat och oljat 1 gång, tog den under tiden vi höll på. På den andra bilden ser man det färdiga oljade golvet (oljat 3 ggr) och golvet i rummet intill som ännu är oslipat och har lacken kvar.
 
  • fotokopior 029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fotokopior 035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antingen ha ljust gråbrunt eller mörkt brunt med en svag varm ton av rött. Det jag absolut inte vill ha är minsta spår av gult. Men dina bilder så ju bra ut. Skall besöka en golvfirma och prata om sviktproblemet men bortsett från det så såg det ju riktigt bra ut på bilderna!
 
Nu är det ju väldigt nypljat på bilderna :) Men någon dragning åt gult blev det absolut inte. Däremot drar det ju mot grågult på det gamla lackade golvet. Ska lägga in en bild med rummet färdigt och möblerat oxå...där ser man kanske mer av den "färdiga" färgnyansen!
 
  • matsal1.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.