Hej! Jag håller på att renovera lägenhet där jag är nyinflyttad och ska byta elkontakter men blev lite osäker när jag fick ut de gamla kontakterna ur väggen och undrar om det är rimligt att koppla som jag tänkt. Det är fler kablar än jag är van vid - se bilder på hur det är kopplat från tidigare.
Öppen elkontakt med flera olika kablar och en tom plint som är frilagt ur väggen under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elkontakt med flera synliga kablar och löstaget lock som visar gamla kopplingar och tänkt ny inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frågan är hur de ska kopplas in i nya plinten. Här är hur jag har tänkt till höger i bild, till vänster är den befintliga kopplingen.
Gammal och ny elkontakt med färgmärkta kablar för att illustrera en fråga om elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack för tankar!
 
Det är inte att rekommendera med tre trådar till en skruv, två är OK.
Det går med tre men då måste man se till att de VERKLIGEN sitter.
Rekommenderas nog att sätta två 5 poliga WAGO bekom och förgrena så det bara blir en tråd till uttaget till varje skruv. Skyddsjorden kan du göra som ritat.

Sedan så kvittar det men troligen är vita + blå nolla och då ska de sitta på N sidan, men det är inte så viktigt.

Protte
 
Tre trådar i samma klämma är inte meningen. Får du plats med tre kopplingsklämmor i dosan är det bättre. Är det en oisolerad koppartråd som en av jordledarna? Det är lite udda.
 
Tack för svaren! WAGO ska jag kolla in.
Bara för förtydligande: i den nya (till höger på bild 3) så är det två hål per skruv och alltså blir det i praktiken 2 trådar till ett hål och 1 tråd till ett hål men alla tre på samma skruv. Spelar det någon roll?
Avemo: Ja det är en oisolerad tråd till jorden, helt enig om märkligheten!
 
Är väl någon som använt kabel från Norge med tanke på den oisolerade jorden. Den som är inborrad i dosan ser lite platt ut som deras kablar med blamktråden ofta är.
 
  • Gilla
dureglam
  • Laddar…
D dureglam skrev:
Bara för förtydligande: i den nya (till höger på bild 3) så är det två hål per skruv och alltså blir det i praktiken 2 trådar till ett hål och 1 tråd till ett hål men alla tre på samma skruv. Spelar det någon roll?
Är inte det samma fråga en gång till? Det spelar roll och det är bättre om du undviker det. Det är för att undvika det som du bör använda kopplingsklämmor. Exempelvis Wago.
 
  • Gilla
dureglam
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är inte det samma fråga en gång till? Det spelar roll och det är bättre om du undviker det. Det är för att undvika det som du bör använda kopplingsklämmor. Exempelvis Wago.
Good point. Tack för råd!
 
E
D dureglam skrev:
Good point. Tack för råd!
ELKO RS dubbelvägguttag och hand som pekar på öppen snabbanslutning.

Transparent kopplingsklämma med blå kontakter och svarta skruvar för elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.