Jag har nu 3st vatten element under 3st fönster i tv-rummet. Om jag skulle slänga in golvvärme hur går man till väga då? Vad behövs det för grejor (storlek på slang mm) och hur ska inkopplingen gå till?

Jocke
 
Ingen?
 
Det är väl bara att leta lite bland trådarna, virsbos m.fl. hemsida torde krylla av tips också.
 
Hej Joukko,

Hur gick det för dig?
Jag hjälper dig gärna men du måste beskriva lite mer hur stort golvet är tex.
Men det finns många bra lösningar för att koppla på golvvärme på befintliga radiatorsystem.
På golvvärmebutiken har dom tex färdiga KIT till vattenburen värme.

//M
 
mroing skrev:
Hej Joukko,

Hur gick det för dig?
Jag hjälper dig gärna men du måste beskriva lite mer hur stort golvet är tex.
Men det finns många bra lösningar för att koppla på golvvärme på befintliga radiatorsystem.
På golvvärmebutiken har dom tex färdiga KIT till vattenburen värme.

//M

Jag har inte hunnit ta tag i det. Jag ska försöka mäta upp golvet idag. Jag har funderingar på att göra detta i våran lilla tvättstuga också eftersom jag vill ha ett skåp där det lilla elementet är nu. I tvättstugan behöver det inte vara så varmt på golvet bara så att klinkersgolvet inte känns kallt. Bara man slipper ha en massa extra pumpar så är det bra.

Jocke
 
Bättre sent än aldrig. :D Ca 30m2 är golvet i tv-rummet. 3,9x7,78m.
 
På 30 m2 och om du skall koppla dig på befintliga radiatorledningar kommer du inte klara dig utan en shunt. Både för att få upp flödet i golvet och för att blanda fram rätt temperatur.

Men som sagt finns färdiga paketlösningar och att koppla det direkt på befintliga radiatorrör är det enklaste.
 
En följdfråga på samma tema: har precis dragit LK PEX 12mm RiR från VP till duschrum (<12m2) + gästwc (<2m2), för vi tänkte ha vanliga radiatorer där. Då det är källare så har vi bestämt om vi ska köra golvvärme (med allt vad det isåfall innebär) eller vanliga radiatorer, MEN skulle det isåfall gå att mata golvvärme via dessa rör (PEX RiR) lika gärna?

(Ska precis gjuta över dom rör som är dragna under plattan, för att rörfolket ska kunna avgöra om det går att göra någon slags isoleringslösning och få ner rör i övre delen av plattan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.