Jag har i mitt badrum sedan tidigare ett 380v element som jag tänkt ta bort (har numer värmegolv) men tänkte ersätta den med en handdukstork.

Enklast hade ju varit om jag hittat en handukstork som drivs på 380 men det verkar inte finnas????
Alternativet blir väl att ta in en elektriker för att dra om trådarna till uttaget så det blir 220v, eller??
 
det är ingen omdragning som behövs, endast att du koplar in dig på 3 av de 5 kablarna du har så blir det rätt
 
CarMan: Det där var väl lite väl generaliserat svar. Kan lätt missförstås. Låter lite som "välj 3 valfria sladdar"... Kan bli väldigt farligt.

Det finns ju också en stor sannolikhet att det inte finns någon nolla framdragen vilket gör att det bara finns 4 sladdar. Eller t.o.m 3 om det är sista elementet i kedjan och de inte ha bemödat sig att dra vidare alla 3 faser till sista punkten. Vet inte om det är vanligt, men så är det gjort hos mig iallafall.

Dario: Du svarar på din egen fråga. Alternativet ÄR att ta dit en elektriker kolla hur det ser ut. Antingen finns nolla eller så får denne komplettera med sådan, alternativt göra om en fas till nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.