Hejsan, behöver byta element då det gamla läcker vatten. Min fråga är:
Finns det element med samma mått och upphängning som detta? Vill helst bara kunna byta elementen från termostaten utan att dra nya rör.

Om det inte går att fixa utan rördragning får jag ta hjälp av en firma.
Mvh
 
  • 20150515_101211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150515_101225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150515_101234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Var läcker det?
Täta istället för att byta?

Staffan
 
Ja om det går. Är ett litet rosthål som kanske kan tätas. Går det att göra?
 
Staffans2000
Svetsa.
 
Krilleman
Svetsa är det enda rätta. Men allt för ofta så börjar det läcka igen på samma radiator!

Vad har du för centrummått på anslutningarna? Det brukar gå att byta till ett nytt utan större problem.
 
Är det rosthål skulle jag byta radiatorn till en ny. Kolla på tex rinkaby rör dom säljer lite olika radiatorer och nån kan passa.
 
CC-mått mellan rören är 4,5 cm, med att par mm justersmån. Det som jag mest lurar på är måttet från väggen och ut till rören vilket är 5,5 cm med justersmån. Detta måttet är ju också viktigt med tanke hur mycket upphängningen bygger utåt om ni förstår vad jag menar. Vill gärna att det nya elementet kommer 5,5 cm ut från väggen.
 
Krilleman
Ursäkta min otydlighet. :wow: Jag menade hur långt det är mellan anslutningarna på din radiator?
 
Jaha, sorry. Det är 54,5 cm. Hur brukar man lösa måttet från vägg och ut??
 
Krilleman
Om du köper en altech radiator så är byggmåttet 50mm från vägg om du handlar en K11.

Men då hänger det ju lite på hur stort rummet är och vad du har för uppvärmningssystem.

Och hur lång är radiatorn?

konsoll.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Kanon. elementet är 180 cm långt, men detta är överdimensionerat. Detta var befogat innan vi flyttade in, nu har jag rivit alla väggar så huset har en så kallad "öppen planlösning". Elementet går aldrig mer än på halvfart + att vi har två andra element som aldrig är i drift. Så jag behöver max 120 cm (tror jag :p). Hade vart grymt gött att enbart byta radiatorn :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.