köpdig nya termostater till dom radiatorer du har, & göp med fördel nån form av central styrning (en termostat som styr felra radiatorer)

det är som att do en stor båt, bättre att alla rorexakt samtidigt, eller en itaget.
 
Skippa tanken på oljefyllda det är INGEN fördel med sådana, men flera nackdelar och med samma kvalitet kostar dom dubbelt så mycket. Ska du byta element köp vanliga med RÄTT eller något för hög effekt och elektroniska termostater
 
Satsa på värmepump (L/L) utan tvekan om du har en hyfsat öppen planlösning.
 
oljefylda har man för att man vill ha en jämn tempratur på radiatorn, inte för att driften ska bli billig.
billig drift får du när många radiatorer samarbetar mot en termostat & den ska vara elektronisk för att ge en exakt tempratur.

en fördel är också om den nya termosteten her en styrenhet som kan pulsa ut strömen & på så sett köra radiatorerna på halv fart.
 
Vi har en beräknad årsförbrukning på 16000kWh och många i området säger att en luftvärmepump inte är värt att sattsa på då vi redan har relativt låga energiåtgång.
Värmebehovet i ditt fall uppgår uppskattningsvis till 12 000 kw sätter du in en L/L pump så kommer du ner till 5-6 000 kw i uppvärmningsenergi, du sparar då 6-7 000 kw/kr om året. Vad kostar det dig att sätta in en L/L pump? 15 000 kr eller nåt i vilket fall har du den "intjänad" på cirka 3 år. Resten av pumpens livslängd sätter du de pengar du "tjänar" på någon hyfsad fond och har då 50-100 000 kr du kan köpa en ny pump för och samtidigt ta dig en välförkänt semester för att du tänkte till idag och inte lyssnade på grannarna eller någon annan "expert" förutom mig då förstås  ;)
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Värmebehovet i ditt fall uppgår uppskattningsvis till 12 000 kw sätter du in en L/L pump så kommer du ner till 5-6 000 kw i uppvärmningsenergi, du sparar då 6-7 000 kw/kr om året. Vad kostar det dig att sätta in en L/L pump? 15 000 kr eller nåt i vilket fall har du den "intjänad" på cirka 3 år. Resten av pumpens livslängd sätter du de pengar du "tjänar" på någon hyfsad fond och har då 50-100 000 kr du kan köpa en ny pump för och samtidigt ta dig en välförkänt semester för att du tänkte till idag och inte lyssnade på grannarna eller någon annan "expert" förutom mig då förstås  ;)
rogge
Hold your horses...
Om värmebehovet är 12000kWh, så betyder det att hushållsel + varmvatten drar 4000kWh, det tror inte jag ett dugg på.
En tumregel brukar vara att hushållsel+varmvatten drar ca 10000kWh i ett normalhushåll.

Jag tror mer på att värmebehovet ligger på mellan 6-8000kWh, och då kan du i troligtvis spara ca 3-4500kWh/år, inte så tokigt det heller men ca 4-5 års payoff.

Man får också ett bättre inomhusklimat, och kan unna sig någon grad varmare också.


 
nic2 skrev:
Hold your horses...
Om värmebehovet är 12000kWh, så betyder det att hushållsel + varmvatten drar 4000kWh, det tror inte jag ett dugg på.
En tumregel brukar vara att hushållsel+varmvatten drar ca 10000kWh i ett normalhushåll.

Jag tror mer på att värmebehovet ligger på mellan 6-8000kWh, och då kan du i troligtvis spara ca 3-4500kWh/år, inte så tokigt det heller men ca 4-5 års payoff.

Man får också ett bättre inomhusklimat, och kan unna sig någon grad varmare också.
Jag ligger på 5000kWh / år i hushålls el.
 
Jag ligger på 5000kWh / år i hushålls el.
Verkar mycket?
Hur stort hus har du?
Hur många i familjen?
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Verkar mycket?
Hur stort hus har du?
Hur många i familjen?
rogge
5000kWh i hushålls el är inte mycke! finns dom som ligger närmare 10 000, som nån föreslig, men jag tror att 5000 är ganska normalt, om man inte kör många tvättmeskiner/ dag.

huset är på 230m2 & vi är 3 i hushållet. TV & Dator sår jämt på. alla boxrar & sånt står på standby om dom mot förmodan skulle vara avstängda.
 
Jag skulle köpa en luft/luft pump i ditt läge. Vi hade 16 000 kWh/år och då snålade vi mycket på vintern med värmen. Nu har vi 11 500 kWh/år och har 2-3 grader varmare på vintern och kör kyla på sommaren.

Jag är i alla fall mycket nöjd efter två vintrar och två sommrar med pumpen. Hoppas den håller till dess den tjänat in sig. Men jag förstår varför de kallas för komfortvärmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.